På järnvägsstationen i Göteborg

DSC_2092g

En timme att slå ihjäl mellan två tåg. Vad gör man?

DSC_2093g

Har man som jag tur och hamnar på en intressant station kan man alltid titta i taket. (Järnvägsstationen i Göteborg. Jag vägrar att säga tågstation även om det tar mycket mindre plats i text och går fortare att säga. Jag föredrar till och med den charmiga gamla förkortningen jvstn.)

DSC_2094g

Det är något alldeles särskilt med att titta i taket har jag märkt.

DSC_2095g

Rakt fram finns alltid alla de där andra stressade resenärerna som kånkar på för tunga väskor och inte hittar sina biljetter, sina tåg eller sina barn. Och glor man i golvet är där bara sten och nertrampade tuggummin.

DSC_2097g

Men uppe i taket kan man finna de mest häpnadsväckande…

DSC_2099g

…lampor.

DSC_2101g

Men visst hade det varit vackrare med färgade tygvepor istället för ny energi från gröna kaffebönor? Glada flaggor som viftade lite välkomnande i vinddraget från nord till syd.

DSC_2100g

Man kan hitta salamander också. Ovanför en liten väggfast skål. Jag tror det är meningen den ska spotta i skålen. Och att jag ska dricka därav. Nåja.

DSC_2096g1

Men se där, en karta över Bohusbanan.

DSC_20962

Inte en järnväg utan en guldväg.

Det ni.

DSC_2096g

Dit opp ska jag!

Kommentarer

  1. Centralen har vuxit en del sedan jag flyttade till stan på 70-talet, men är fortfarande lite speciell med sin säck. Ska bli ändring men tar sin tid. Dina iakttagelser har jag aldrig sett, har väl aldrig suttit still där.
    Trevlig midsommar i Lysekil! Eller om det är Fjällbacka.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg