Brahekyrkan på Visingsö

DSC_1662bk

För rättvisans skull måste jag väl även visa även den andra av Visingsö kyrkor, släkten Brahes kyrka invid borgen. Det som slog mig mest när det gäller exteriören på den här kyrkan var tornet med sin märkliga lanternin.

DSC_1653bk

Här har jag helt sonika gått runt och fotograferat lanterninen i alla väderstreck.

DSC_1657bk

Lägg märke till de lustiga “ögonbrynen” i koppar på huven. Ser nästan ut som fladdermöss? Eller ugglor?

DSC_1658bk

DSC_1660bk

Fascinerande!

DSC_1659bk

Kyrkan byggdes 1623-36 på grunden av en romansk 1100-talskyrka, Ströja, som ett monument över ätten Brahe. Den förste byggherren Magnus Brahe levde inte för att få se sin kyrka färdig utan det var brorsonen Per Brahe d.y. och hans hustru Katarina Stenbock som färdigställde den. Tornet har dock bevarats från Ströja kyrka, det är bara den märkliga lanterninen som bytts ut.

DSC_1654bk2

Den mäktiga portalen från 1653 pryds av de Braheska och Stenbockska vapensköldarna samt ett antal mer eller mindre fula gubbar…

DSC_1654bk3

DSC_1654bk1

DSC_1656bk

Och en i nordväst kikande gudsnådelig ängel. Jag gillar ansiktsuttrycken hos många av de här figurerna.

Och bilden nedan föreställer själva porten som ursprungligen satt på Ströja kyrka. Alla prickarna är spikskallar!

DSC_1655bk

Men…

Vi kom försent. Kyrkan hade precis stängt.

Vid den här fantastiska, spikskalleklädda dörren tog det stopp. Och såvitt jag förstår så här i efterhand, är det interiören som är något alldeles sjusärdeles. Jag riktigt sörjer att jag missade den. Jag får försöka kompensera med att visa det här fina Youtube-klippet från Sture Björnson och göra ett nytt försök att komma in vid nästa besök.

Titta och njut!

Jag skulle kunnat gå härinne i timmar.

Jag borde ha anat att den där märkliga torntoppen ruvade på något alldeles speciellt.

Kommentarer

Populära inlägg