Viral reklam
Spara in på distributionen och låt mottagaren själv sprida reklamen!
Viral reklam låter nästan som en sjukdom och det kan man väl nästan säga att det är. Reklam som sprids som en löpeld via Internet, och det är inga spam eller förtäckta banners som dyker upp på din skärm. Nej, du skickar den själv. Alldeles frivilligt till så många av dina vänner som möjligt och med glimten i ögat.
Det första jag såg i den här vägen var björnen som blir bestulen på sin fisk. Den dök upp 2000 och jag vet att jag tyckte den var kul och vidarebefordrade den till några av mina vänner. Det var i själva verket reklam för konserverad lax.
Sedan har det dykt upp både det ena och det andra på nätet. Den senaste tiden har den virala reklamen verkligen ökat. Ta till exempel pianotrappan från Rolighetsteorin.se
Eller Tackfilmen. Radiotjänsts film där man kan vara sin egen hjälte. Inom loppet av två dagar fick jag fyra filmer där olika människor satt in sin egen bild.
Och idag, på bloggvännen Lisettes blogg fick jag se de i dubbel bemärkelse lysande fåren. Den filmen gjorde mig alldeles lycklig. Att det hela avslutas med reklam gör ingenting. Tack snälla Lisette! Du gjorde min dag!!!
Och det är väl så det är. För att den här typen av reklam verkligen ska spridas likt virus på nätet krävs att filmen har något lite extra. Den ska vara rolig eller fyndig och reklamen får inte komma förrän i slutet. Det ska helt enkelt likna vilket YouTube-klipp som helst. Lite skakigt och darrigt, som om en glad amatör gjort den. Då landar den verkligen hos oss alla.
Sådan är inte Tackfilmen. Den är proffsig, välregisserad och genomtänkt. I Tackfilmen lägger du in din egen bild så att den dyker upp på än det ena, än det andra stället i filmen. Och att se sig själv på nätet verkar vara väldigt lockande. Vem vill inte vara hjälte? Om så bara för en dag... Det är ett lysande grepp av Radiotjänst att sprida sitt budskap på det här viset.
Viral reklam låter nästan som en sjukdom och det kan man väl nästan säga att det är. Reklam som sprids som en löpeld via Internet, och det är inga spam eller förtäckta banners som dyker upp på din skärm. Nej, du skickar den själv. Alldeles frivilligt till så många av dina vänner som möjligt och med glimten i ögat.
Det första jag såg i den här vägen var björnen som blir bestulen på sin fisk. Den dök upp 2000 och jag vet att jag tyckte den var kul och vidarebefordrade den till några av mina vänner. Det var i själva verket reklam för konserverad lax.
Sedan har det dykt upp både det ena och det andra på nätet. Den senaste tiden har den virala reklamen verkligen ökat. Ta till exempel pianotrappan från Rolighetsteorin.se
Eller Tackfilmen. Radiotjänsts film där man kan vara sin egen hjälte. Inom loppet av två dagar fick jag fyra filmer där olika människor satt in sin egen bild.
Och idag, på bloggvännen Lisettes blogg fick jag se de i dubbel bemärkelse lysande fåren. Den filmen gjorde mig alldeles lycklig. Att det hela avslutas med reklam gör ingenting. Tack snälla Lisette! Du gjorde min dag!!!
Och det är väl så det är. För att den här typen av reklam verkligen ska spridas likt virus på nätet krävs att filmen har något lite extra. Den ska vara rolig eller fyndig och reklamen får inte komma förrän i slutet. Det ska helt enkelt likna vilket YouTube-klipp som helst. Lite skakigt och darrigt, som om en glad amatör gjort den. Då landar den verkligen hos oss alla.
Sådan är inte Tackfilmen. Den är proffsig, välregisserad och genomtänkt. I Tackfilmen lägger du in din egen bild så att den dyker upp på än det ena, än det andra stället i filmen. Och att se sig själv på nätet verkar vara väldigt lockande. Vem vill inte vara hjälte? Om så bara för en dag... Det är ett lysande grepp av Radiotjänst att sprida sitt budskap på det här viset.
Och jag som missat alla utom Lisettes får - jag är nog ingen bra målgrupp. Om nu en person kan vara en grupp - usel målvakt dessutom...
SvaraRaderaMargaretha
som möjligtvis har mål i mun fast jag inte bor i målilla
Ojjsan. Jag såg inte reklamen på slutet och jag har tittat på fårfilmen 4 ggr...
SvaraRaderaHar du sett den här då? http://www.youtube.com/watch?v=4wOe0aqYguY
SvaraRaderaem: Målande målmedveten?
SvaraRaderaMian: Kanske har du någonstans ändå omedvetet registrerat texten i slutet och då tycker reklammakarna att de uppnått något. Fast du inte riktigt vet hur det gått till förknippar du just det varumärket med något positivt. De vet precis hur de ska göra...
MoniBell: Jep! Det finns tydligen ännu flera...
Den enda jag sett av de där är "Bear Fight". Den damp ner i e-posten när den var ganska ny. Jag är nog inte helt i takt med tiden i alla avseenden. :-)
SvaraRadera