Tomatjakten



När vi var på Koster, så besökte vi Kosters trädgårdar och i deras gårdsbutik köpte vi med oss de mest underbara tomater vi någonsin ätit. De var så goda, så att när vi kom tillbaka hem blev vi tvungna att ringa till Koster och fråga vad det var för sort.

-Åh, de där stora, lite buckliga, det är Brandywine. Kanske, kanske att de säljer dem på Skillebyholm utanför Järna! fick vi till svar.



Vi gjorde ett försök att åka dit i söndags. Det gick ju inte så bra som bekant, men igår gick det bättre. Eftersom vi åkte taklöst, ville vi helst inte åka motorväg, utan tog bakvägen, småvägar, via färjan vid Skanssundet och över Mörkö. Vacker väg som jag rekommenderar.



Skillebyholms gårdsbutik är bara öppen fredagar och lördagar. Det hade jag missat på deras hemsida. Det blev ridå igen. Till slut fick vi ändå träffa den trevlige trädgårdsmästaren som, ja - odlade Brandywine, och äsch då, hade skickat iväg fyra kilo till köket i går för att göra tomatsås... -Folk vill inte köpa den, de vill ha vanliga, runda...



Det fanns hur många andra tomater som helst och doften i deras packrum var mäktig.



Spelar man musik för kor blir de lugna och glada, kanske gäller det även för biodynamiskt odlade tomater. Skulle nästan tro det...



Till slut hittade trädgårdsmästaren fyra Brandywine, varav en hämtades direkt på plantan i växthuset, och med smakprov på sex andra sorter kunde vi äntligen vända hemåt.

Kvällsmåltiden blev en underbar tomatsallad med inga andra kryddor än lite flingsalt. Hur ska jag någonsin kunna äta ICA-tomater igen och ens kalla det tomater?




Kommentarer

  1. Bloggvärlden är härlig! Letandet efter en viss sorts tomater blir till ett intressant och trevligt inlägg och en upptäcktsfärd i färg och form. Underbart!

    SvaraRadera
  2. Du fick några tomater i alla fall! Jag tog nyss en sväng till en ekologisk butik - tomaterna var slut! Tomater som smakar tomater är så eftertraktade att de snabbt går åt. Dessa är inte knöliga, men ohhhhhhhhh, så goda!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Jag odlar Brandywine hos mig...och underbara Sungold.

    SvaraRadera
  4. Staffan H: Jag hade rubriken till inlägget klar redan innan jag var hemma. Ett tag kändes de där tomaterna ganska svårfångade. Och nu ser jag att Slottsträdgårdsmästaren odlar dem också... Men han säljer ju inte...

    em: Så är det. Ändå är det märkligt att man går och köper de där smaklösa bollarna i affären år ut och år in. Men måste man ut på landet, till gårdsbutiker, för att få tag på de goda?

    Slottsträdgårdsmästaren: Ja... Jo... Men du... Så bra!

    SvaraRadera
  5. Slottsträdgårdsmästaren: Jag menar... Det är ju alldeles underbart att du odlar Brandywine... Men jag kan ju inte köpa tomater av dig.

    SvaraRadera
  6. Jag brukar också odla Brandywhine, när växthuset inte ligger i träda, som det gör nu. Hatkärlek kan jag berätta. :-)
    Plantorna ger med lite tur tre tomater, av dem är två stora (så stora att busken behöver behå) och den tredje är så liten och knölskrynkelveckad att den inte går att äta.
    Och ändå odlar jag tappert på varje år. För att det är så himla läckert att få skiva upp de där stora tingestena med sitt milda, mjöliga frukkött, och hälla på en riktigt syrlig vinägerdressing.
    Men största anledningen att odla dem är att det inte finns någon annan tomat (ok, jag har ju inte odlat alla sorter som finns, men av min ringa erfarenhets mått) som ger så INFERNALISKT goda tomatsåser!
    Så kära Mira, lova mig nu detta; får du tag i ett stort parti brandywine någon gång - prova att göra en sats sås till pastan också!!
    /I.

    SvaraRadera
  7. Lilla Eken: Jag misstänkte att det var någonting som gjorde att den här tomaten inte odlas hela tiden. Den är kinkig! För något så gott har jag aldrig smakat. Men å andra sidan, när man kommer ner till medelhavet så går den att få tag på överallt, så det måste ha med klimatet att göra. Den kräver mycket mer sol och värme än vad vi nordbor kan ge den...

    Knölskrynkelveckad... hihi!

    SvaraRadera
  8. Hej! hannes på skillebyholm här, kul att hitta din blogg.
    vi har några fler mogna brandywine nu så kom hit och köp lite vettja ;-)

    SvaraRadera
  9. Hannes: Hej! Välkommen till min blogg! Jätteroligt att du hittade hit. Tyvärr har vi lite annat för oss just den här helgen. Hur länge kommer dina plantor att bära frukt? Augusti ut? Ännu längre? Vi kommer gärna ner längre fram om det finns något att köpa då...

    SvaraRadera
  10. hej igen! idag rev vi ut brandywineplantorna men jag är nästan säker på att vi hann plocka av de sista frukterna, så säljer vi dem på skillebyholms höstmarknad på söndag. välkommen! /Hannes

    SvaraRadera
  11. Hannes: Åh! Smaskens! Och om jag åker alla milen ner till er från Täby, hur ska jag veta att det finns några efterlängtade tomater kvar när jag kommer??? När öppnar ni och när stänger ni på söndag?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg