Blåbärsgucka



Husse har plockat 11 liter blåbär. Gott och nyttigt på alla sätt och vis, men det som vi helst gör av blåbären är vad vi brukar kalla blåbärsgucka. Blåbärssmoothie skulle väl upplysta människor kalla det, men jag tycker det låter så... fjompigt.

Vi fryser in bären i 1-kilospåsar, försåvittifall vi skulle vilja koka sylt, men mestadels blir det som sagt bara... gucka. Vanvettigt gott och häpnadsväckande nyttigt.

Till två glas tar du:


1 dl frysta blåbär
2 dl yoghurt (lätt om du vill)
3 torkade fikon

2 tsk honung
2 tsk vetegroddar
1 banan

Mixa blåbär, banan, fikon (om de är hårda kan du behöva hacka dem lite först. Jag brukar helt sonika klippa ner dem i mixern.), honung och vetegroddar till en slät smet. Slå på yoghurt och mixa tills det blir krämigt. Slå upp i två glas, sätt skedar i glasen och drick genast.

Obs, varning! Är beroendeframkallande!

Kommentarer

  1. Låter gott!
    Brukade göra något liknande med svarta vinbär, bananer och dadlar - mycket kalium för den som lider brist på detta.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Mmmmuuummmsss!!!!!!!!!!!!!

    Beställes nästa gång jag far förbi Stockholm. När nu det blir, stan' ligger ju så förbannat avsides.

    KRAM
    Jörgen

    SvaraRadera
  3. Här ska det bli björnbärsmarmelad!
    Det är bara det att man blir så sönderriven på händerna när man plockar dom.

    SvaraRadera
  4. Man tackar!
    Inhandlade fikon på hemvägen från jobbet. Suttit på uteplatsen i eftermiddags solen och njuttit av din "blåbärsgucka", nu är man redo för en skogspromenad:)
    Både mannen och jag tyckte den var makalöst god, blir nog höstens favorit......

    SvaraRadera
  5. em: Det finns hur mycket som helst smaskens man kan göra av frukt, grönt, yoghurt och en mixer...

    Jörgen: Ja, den är lite bakom. Jag vet. Guckan väntar på dig.

    Ninna: Ja, jag såg att det var massor med kart. Kul att buskarna inte försvann!

    Billan: Med den här guckan blir hösten och vintern faktiskt lite lättare att stå ut med...

    SvaraRadera
  6. Elva liter!!! You lucky thing! :D

    Gucka eller smoothie - kärt barn har mmmmmmånga namn. Tack för ditt recept, ska prova det. Har kört fast i mitt med blåbär, banan, yoghurt, riven ingefära och kardemummakärnor. Det kan jag äta tills världshaven rinner ut - vilket jag hoppas aldrig händer. Både för havens och min blåbärssmoothies skull ;)

    SvaraRadera
  7. Kesu: Riven ingefära och kardemumma! Det låter som en god smakvariant. Det måste jag prova någon gång. Och låt oss för guds skull hoppas att inte några världshav rinner ut...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg