Laduviken

_DSC1925c

På den gamla Charta Öfwer Stockholms Stads Belägenhet från mitten av 1700-talet kan man tydligt se hur Laduviken, Uggleviken och Husarviken på norra Djurgården fortfarande hängde ihop med Lilla Värtan och därmed havet.

På grund av landhöjning och uppslamning är nu Laduviken en grund sjö, Uggleviken ett kärr och Husarviken en smal remsa geggigt vatten.

skuggan4

Inte desto mindre är detta en av mina favoritplatser i Stockholm. Jag har bott alldeles i närheten och traskat mycket i omgivningarna och jag har minnen från min tidiga barndom av ett besök i det gamla orangeriet vid Stora Skuggan.

skuggan6

skuggan5

skuggan13

skuggan14

Nu byggs helt nya husar vid Husarviken på platsen för det gamla Värtagasverket och stålklockan är snart ett minne blott. Så snart det blir lite varmare, ska jag ta mig hit igen och titta lite på både nytt och gammalt.

_DSC0058l

Kommentarer

  1. Stora skillnader mellan förr och nu. Jag har nyligen funnit några flygfoton över min nya bostadsort Emmaljunga. Den odlade marken försvinner och granskogen tar över. I Skåne!
    Nåja. Det är iallafall bättre än nya klonade köpcentrum byggda på bästa jordbruksmark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Granskog producerar åtminstone syre och går till nöds att fälla. Även om brytande av ny odlingsmark kan vara nog så svårt. Fast någonting säger mig att det förr eller senare kommer att bli absolut nödvändigt.

      Radera
  2. Vad bra att du berättar och visar. De gamla kartorna har jag inte sett men väl vandrat där i verkligheten. Stan tär väl ännu mer på denna natur nu när norra Djurgården bebyggs?
    Själv tittar jag "bara" på historiska kartor från min avlägsna del på klotet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge bygger man bara på den gamla fabriksmarken vid Värtagasverket. Hoppas det ska mycket till innan det börjar byggas i Nationalstadsparken.

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg