Örbyhus - husen runtomkring



Runtomkring Örbyhus slott finns ekonomibyggnader och bostäder av olika slag. Ett helt litet samhälle. Alla med samma charmiga arkitektur och de flesta ritade av arkitekten Carl Christoffer Gjörvell på 1820-talet.



En vindskupa på huset närmast slottet, Ekonomien. Törs man gissa att slottets administration huserade här?



Alldeles bredvid Ekonomien ligger det här gamla hönshuset. Om jag varit höna så hade jag definitivt velat bo där.



Spannstallet. Och vad jag förstår har det ingenting med hinkar att göra utan spann enligt Wikipedia är: Mått för det antal dragdjur som är spända efter varandra framför ett åkdon eller arbetsredskap.

Här bodde slottets vagns- och ridhästar och här förvarades också vagnar och seldon. Nu finns här ett vagnsmuseum i en del av byggnaden.




Gamla värdshuset.



Förvaltarbostaden.




Ladugården, som sig bör ligger en bit ifrån slottet, måste nästan vara en av Sveriges få ladugårdar som är arkitektritade. Dansken C. Granzow var den arkitekt som fick det hedervärda uppdraget att rita kostall. Den byggdes 1876.

Tornet, som också fungerar som portal till den kringbyggda gårdsplanen, var från början vattentorn.


I ladugården finns nu Örbyhus golfklubb, och här kan man, förutom spela golf, även äta och bo.




Så. Nu är jag klar med Örbyhus för den här gången, men jag skulle säkerligen hitta mycket mer att fotografera om jag kom hit igen.

Kommentarer

  1. Underbara bilder från Örbyhus slott. Platser som dessa är outsinliga källor till nya spännande motiv.

    SvaraRadera
  2. Staffan H: Tack! Troligtvis kommer jag att titta dit igen. Om jag har vägarna förbi. Kika inuti kanske...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg