Dortmund-Ems-kanalen

På lagom strategiskt avstånd mellan opp och ner i Tyskland ligger den lilla orten Greven mellan Osnabrück och Münster. Alldeles utanför Greven ligger en välordnad ställplats som vi ofta utnyttjar när vi åker husbil.

Ställplatsen ligger i anslutning till en marina vid Dortmund-Ems kanal, och har man tur och får en plats vid vattnet, kan man få se stora pråmar passera mitt framför nosen på husbilen.

I slutet av oktober hamnade vi här igen och fick se en stor flispråm glida från dimma till sol.

Det är något så fascinerande med dessa vattenvägar med dess slussar. Inte nog med att de korsar sitt land som blodådror i en kropp, de erbjuder dessutom ett stilla, vackert alternativ till alla dessa eländiga långtradare som väsnas och bär sig åt.






Dortmund-Ems-kanalen är en 265 kilometer lång kanal som förbinder Ruhrområdet med Nordsjön. Kanalen öppnades 1899 och går från flodhamnen Dortmund i söder till Emden i norr. Den byggdes främst för att transportera gods från Ruhrområdet och för att avlasta järnvägarna. Ett annat skäl var att kanalen skulle göra kol från Ruhrområdet mer konkurrenskraftigt jämfört med importerat kol från Storbritannien och att stålindustrin behövde järnmalm från utlandet.

Den grävda, södra delen av kanalen slutar efter 215 kilometer vid Herbrum nära Meppen. Därifrån går kanalen under 45 kilometer i floden Ems till slussen vid Oldersum. Därifrån fortsätter kanalen ytterligare nio kilometer i en grävd del, eftersom fartygen från denna tid inte byggdes för öppet vatten. Denna del av kanalen kopplades till Ems-Jade-kanalen från Emden till Wilhelmshaven.

Kanalen attackerades flera gånger under andra världskriget på grund av dess strategiska betydelse, och den förstördes i september 1944 i en attack som orsakade betydande skador. Kanalen reparerades snabbt efter krigsslutet.

Några kilometer norr om Waltrop kommer kanalen till staden Datteln, som ligger vid en korsning mellan de fyra kanalerna Dortmund-Ems-kanalen, Datteln-Hamm-kanalen, Wesel-Datteln-kanalen och Rhein-Herne-kanalen.

Den mest välkända byggnaden längs Dortmund-Ems-kanalen är fartygshissen Henrichenburg vid Waltrop, som kunde höja och sänka fartyg cirka 14 meter. Det användes fram till 1962 och ersattes senare av en ny båtlyft och en ny sluss. Idag finns här Westfälisches Industriemuseum. Gissa om jag vill besöka platsen...

Kommentarer

  1. När jag ser pråmen tänker jag genast på våra kanalbåtssemestrar i England/Wales. Det är just sådär det känns. Tidigt morgon, diset innan solen värmer, lugnet, vattenljuden ... bara underbart fridfullt.
    Båthissen i Anderton besökte vi senast, det var en upplevelse. Anar att den där fartygshissen är några storlekar större!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Ännu en dröm! Att likt Tim och Pru åka narrowboat längs kanalerna i England, Skottland och Wales... Såg program om båtlyften i Fallkirk på Kunskapskanalen igår. Åhhhh!

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg