Rörstrands Snökristall

Jag är så lycklig som fått ärva mors och fars finservis Rörstrands Snökristall. I min barndom plockades den fram enbart till riktigt, riktigt fint och det var inte alltför många gånger jag verkligen fick äta på dessa tallrikar. För det mesta stod servisen bara undangömd i Dalaskåpet med sin mer eller mindre outslitliga kvalitet.

- Jag vill ha den till vardags, sa jag och skrev till Rörstrand för att fråga om hållbarhet i diskmaskin.

Så här löd svaret jag fick:

"Hej! Lyckliga du som fått en så fin servis !
Snökristall fanns i produktion under åren 1951-1966 då Rörstrands fabrik låg i Lidköping.


Snökristall är till formen Louise Adelborgs ”Nationalservisen” som hon formgav redan 1930. Inspiration till reliefmönstret av veteax fick hon från den kungliga Wasaättens vapen där en vetekärve, en vase ingår. Nationalservisen har sedan dess funnits i produktion oavbrutet med c:a 200 olika dekorer. Idag produceras den under namnet ”Swedish Grace”.


Dekoren ”Snökristall” är gjord av Hertha Bengtson, som även är känd för serviserna Blå Eld och Koka Blå.


I botten av dina tallrikar står säkert tre siffror där de två första anger exakt årtal för när den tillverkats.

Materialet i Nationalservisen har genomgående varit fältspatporslin av hög kvalitet. Du kan utan problem maskindiska.


Dagens Swedish Grace är exakt likadan så vill du blanda in ex skålar med juldekor till jul, eller blåa skålar, förrättstallrikar eller något annat för att få lite omväxling så går det utmärkt.


Lycka Till
MVH Inger / Rörstrand Museum"


Så nu pryder den älskade Snökristall vårt bord både i helg och söcken. Till fest får den finkläder med vacker duk, silverbestick och brutna servetter. Både servisen och jag är så lyckliga.












Om det nu är så att Rörstrand Museums utsago ovan stämmer, att de tre siffrorna i botten där de två första exakt ska ange årtal för när den tillverkats, så stämmer inte tillverkningsåren 1951-1966. I botten på såsskålen och en av karotterna står både 49 och 50 som första två siffror. På alla de övriga står 51 och 52.

Kanske jag också tar Inger på orden och kompletterar med några av de moderna Swedish Grace.

Jag har:
4 ovala uppläggningsfat i olika storlekar.
4 runda karotter i olika storlekar.
1 såsskål.
1 tillbringare.
10 flata mattallrikar.
10 djupa tallrikar.
12 stora assietter.
12 små assietter.

Kanske har två av vardera flata och djupa gått sönder under årens lopp.

Vad man möjligtvis skulle kunna reagera en smula på, om man kan lite om kemi, är att snökristaller utan undantag är sexuddiga...   :)


Kommentarer

  1. Tänk att just sexuddigheten var det första jag tänkte på. Sedan tänkte jag att du var minsann en lycklig en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstnärlig frihet! ;)

      Skulle vara fint att komplettera med både Is och Midnatt. http://www.rorstrand.se/produkter/swedish-grace/tallrik-djup-25-cm?color=262

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg