Eiffelbron
Ja, du läste rätt. Det står Eiffelbron och inte Eiffeltornet. Och varför skulle ingenjören och arkitekten Gustave Eiffel bara ha ritat ett enda torn i hela sitt liv? Faktum är att han konstruerade fler än 15 broar och viadukter plus ett otal andra byggnader, företrädesvis av metall.
Viaduct de Garabit, som den egentligen heter, är en järnvägsbro i Centralmassivet i mellersta Frankrike, cirka nio mil söder om staden Clermont-Ferrand. Vi passerade den i skymningen på väg ner mot Medelhavet. Nog hade jag velat komma lite närmare, men det började bli mörkt och vi visste inte hur vägen ner såg ut.
Bron går över floden Truyère och byggdes 1882-1884 av Leon Boyer efter Eiffels ritningar.
Höjden över floden är 120 meter, och ett tag var den världens högsta bro. Den totala längden är 565 meter och av dessa vilar 448 meter på järnkonstruktioner. Valvet har en spännvidd på 165 meter.
Konstruktionen av Gerebitviadukten gav Eiffel erfarenheter som han kunde använda sig av vid byggandet av Eiffeltornet, som började byggas sju år senare.
Underbart att läsa om er resa o se härliga bilder fr "vårt" Frankrike 🇫🇷. Jusr denna bro passersde vi förra sommaren. Vi föredrar vägen förbi Clermont Ferrand ner mot Herault. 😍
SvaraRaderaJag också. Vi har åkt längre österut tidigare, så den här vägen var en positiv överraskning.
RaderaRes den på höjden, så blir den högre än tornet!
SvaraRaderaBroar och statarlängor på höjden.
RaderaKan inte undvika att se vissa likheter med tornet.
SvaraRaderaHåller med. Liksom böjen i bågen där.
RaderaMycket vacker bro! Men jag är sååå tacksam att jag inte har som jobb att måla den. :)
SvaraRaderaNäh! Jag läste någonstans om hur mycket färg, hur många målare och hur ofta som Eiffeltornet kräver. Inte nådigt. Och så höjden då också. =:()
Radera