Bilibin, Baba Yaga och Tavlor på en utställning



Det är märkligt hur saker vävs samman och hur det ena kan ge det andra. När jag gjorde inlägget om Ivan Bilibin och hans illustrationer av ryska folksagor, så gick jag in och studerade den här bilden av den Fagra Vasilisa lite närmare, och såg då i bakgrunden häxan Baba Yagas stuga på hönsfötter. (Klicka på bilden så ser du tydligt hönsbenen på stugan!)

Baba Jaga var enligt den slaviska traditionen en fasansfull häxa. Hon levde i skogen innanför ett staket av människoben, i ett hus på hönsfötter. Hon förflyttade sej i en mortel av trä, genom att stöta sig fram med mortelstöten.



I sagan blir den fagra och modiga Vasilisa sänd till häxan tillsammans med sin förtrollade docka för att hämta hem ett ljus som häxan tagit. Vasilisa lyckas naturligtvis. Läs sagan här...

Min tankeassociation vandrade sedan vidare till en av mina stora musikerfavoriter, ryssen Modest Mussorgski (1839-1881), som skrev pianosviten Tavlor på en utställning, senare orkestrerad av Ravel. En av tavlorna på denna utställning föreställer just häxan Baba Yagas stuga på hönsfötter.




Jag inser nu att jag vid tillfälle måste göra ett inlägg även om Mussorgskys pianosvit...

(Bilder och fakta om Baba Yaga från Wikipedia)

Kommentarer

  1. Och berättelsen om Baba Yaga förekommer i Chaim Potoks fantastiska böcker.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Väldigt intressant och Bilibins bilder är underbara!
    Så fint med hönsfötterna på stugan :)

    SvaraRadera
  3. Stort tack för tipset om R&S utgivning 1978.
    Nu har jag hittat boxen på nätet och beställt den :D

    SvaraRadera
  4. em: Jag har tyvärr inte läst något av Chaim Potok. Finns något av honom översatt till svenska?

    Christina: Så kul att boxen går att få tag på fortfarande!

    SvaraRadera
  5. Mira, jag har för mig att en del av hans böcker är översatta, men jag kollade adlibris nyss och där finns de bara på engelska. Kolla med biblioteket. Hans böcker är en av mina större läsupplevelser som vuxen. Det är så sällan jag som vuxen dras in i böckerna på samma sätt som när jag var tolv år och kunde försvinna in i en bok - men hans böcker försatte mig till slukaråldern.
    Christina,
    Jag har inte sökt på nätet än - har du en länk att ge mig?
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Jag sökte på den eminenta nordiska antikvariatsajten och hittade ett ex av boxen som R&S gav ut.

    http://www.antikvariat.net/

    Tyvärr Margaretha, så norpade jag den men det kan ju komma in en till om du håller utkik!

    SvaraRadera
  7. Christina och em: Jag har också ett ex av häftena som är på engelska, exakt likadant utom språket. Utgivet av Central Books LTD, London 1977. Boxen kan finnas på andra språk och kan också finnas som löshäften!

    SvaraRadera
  8. Det är OK Christina - jag har ändå inte råd att köpa böcker just nu. Så jag har ökat på min redan långa "att-köpa-lista" med den här!
    Margaretha

    SvaraRadera
  9. Baba Yaga - det namnet lät bekant, men jag hade ingen aning om varifrån det kom. Nu vet jag bättre!

    SvaraRadera
  10. Staffan H: Baba lär ska betyda gammal kvinna på flera slaviska språk...

    SvaraRadera
  11. Ravels orkestrering var den fösta LP som kom in i vårat hus när jag var liten och den är numera min.

    SvaraRadera
  12. Harald: Ravels orkestrering brukade P och jag testa högtalare med. De burkar som inte klarade de djupa bastornerna i "Stora Porten i Kiev" gick bort... Och nu är den min. Och skivspelaren är adjöss... http://mirasmirakel.blogspot.com/2008/09/med-en-picup-i-sydvst.html

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg