Drottningholms slott



Efter besöket på Drottningholms slottsteater och Violautställningen, passade det utmärkt att titta lite på slottet och slottsparken.





Drottningholms slott ritades och uppfördes av Nicodemus Tessin d.ä. på 1660- och 70-talet på uppdrag av drottning Hedvig Eleonora. I anslutning till slottet uppfördes en exklusiv, fransk barockpark som till stora delar finns bevarad än idag. Vid slottet finns också en Engelsk park som Gustav III lät uppföra. Det är ingen vits med att jag ger mej på att berätta om slottsparken. Slottsträdgårdsmästaren kan mycket mer om sådant.






Jag behöver väl knappast säga att Drottningholms slott idag är bostad för den kungliga familjen... När vi smög omkring där i den storståtliga parken med alla uniformerade vakter, undrade jag lite förstrött vart kungafamiljen tar vägen om de vill ha picnic på gräsmattan, sitta i bersån med en eftermiddagsfika eller bara gunga lite i en hammock med senaste deckaren. De åker väl till Ockelbo, genmälte maken. Låt oss hoppas det...





Det var ganska mycket folk i rörelse och väldigt många hundar. Dessa hundmöten resulterade i ett antal svansviftningar från svartvit voffs med nästanbruten svans, fullproppad med smärtstillande. Till husses och mattes oförställda glädje.



Det är väldigt storslaget och ståtligt här ute på Drottningholm. Barockparken imponerar, likaså de strikta buxbomshäckarna och lindalléerna. Men det jag kommer att återvända till när träden slår ut, är den Engelska parken.



Besöksinformation och öppettider för slottet hittar du här.

Kommentarer

  1. Jag har promenerat där flera gånger, men aldrig haft kameran med mig. På den gamla goda tiden med konventionell film var det inte alltid jag hade en filmrulle i kameran, tyvärr.

    Det är väldigt vackert där, så jag och kameran får bege oss ditut någon dag när det börjar våras.

    Ett mycket vackert, ja nästan förtrollat tillfälle var just på Drottningholm. Jag var och såg en föreställning på teatern en augustikväll. I pausen var solen på väg ner och de scenerier som bjöds oss teaterbesökare genom den upplysta Déjunersalongens fönster och utomhus var enastående vackra och gjorde stort intryck på mig.

    SvaraRadera
  2. Staffan H: Håll med om att den digitala tekniken ger en eller annan fördel vad gäller "filmförbrukning".

    Jo, jag kan tänka mej att ljuset över parken och i salongen var magiskt...

    Slog mej plötsligt... Vad sägs om en bloggarpicnic i Drottningholmsparken första vackra söndagen i maj... De som vill och kan och är i närheten hänger på. När bokarna vecklar ut sina mjuka, ljusgröna löv...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg