Svart

Vad passar bättre denna den mörkaste av årets veckor än att avsluta min färgkavalkad med den sjätte och sista av elementarfärgerna; den ickekulörta färgen svart. Eller färg förresten… svart är total brist på eller fullständig absorption av ljus. Den svarta färgen suger åt sig allt och reflekterar… noll.

svart

Ändå är det väl få färger som sätter igång så många tankegångar och associationer som svart.

564410_2

Svart associeras med mystik, sorg, skräck, tomhet, avgrund, spänning och hål. Svarta hål. Men svart kan också vara sofistikerat och elegant.

_DSC0432ga

Ett tag på 80-talet skulle alla möbler vara svarta och jag vet att jag även köpte svart porslin och efter stor tvekan – svarta ljus.

533

Fortfarande kan jag komma på mig själv med att spotta tre gånger om jag ser en svart katt springa över vägen och det finns väl knappast några djur som är så dolska som svarta kattdjur.

Bild1 copy

Vad som helst kan dölja sig i det svarta därute och en del av oss lider också av en präktig mörkrädsla. Alla ljud förstoras och förvrängs och vi famlar hjälplöst.

bort

A_Priestess_by_Godward

Priestess av John William Godward, 1894

Å andra sidan finns det väl inget man känner sig så snygg i, som den lilla svarta. Den lilla svarta är – nästan – alltid rätt.

Doloreseye

Själv går jag till exempel helst klädd i svart, trots att jag egentligen inte klär i det. Blek och rödhårig som jag är. Men det är enkelt, snyggt och… ja – rätt för mig. Trots att färgpsykologen Karl Ryberg hävdar att de ickekulörta färgerna är själsdödande. Man kan ju alltid klämma till med en röd halsduk.

svart

Förutom svarta hål, som är universums mest spektakulära himlakroppar, talar vi också om svart humor, svartlistad, svarta lådan, svart marknad och svarta fanor.

Svarta änkan är inte så trevlig att stöta på medan den svarta tavlan har bytt sida och blivit vit.

Jag kan räkna upp svarta associationer i det oändliga, alla mer eller mindre fantasieggande. Kanske just därför att den svarta färgen slukar allt.

Utom hårstrån från en gul hund…

Kommentarer

  1. Spännande hur färger ingår i uttryck som egentligen inte har direkt med färgen att göra, som svartkonst och blackmail, någonstans har jag en lista på alla sådana uttryck jag kom på. Tror jag tänkte göra något textilt av det.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. em: Svart som i svartkonst har väl kanske med att göra att det är något som pågår i det fördolda. Och att svart magi och vit magi också står för ont respektive gott. Det som sker i mörkret och det som kan visas i fullt dagsljus. Däremot kan en black häst aldrig få namnet Svarten.

    En textil en enbart svarta texturer hade kunna bli fantastiskt vacker...

    SvaraRadera
  3. Den sjätte bilden känns verkligen otäck,vad döljer sig i mörkret. Men den är i själva verket högst normal med sitt mörker, gillar ditt tema, trots att jag älskar färg.

    SvaraRadera
  4. Randiga Tråden: Ja, det bär emot att gå åt det hållet. In i mörkret bort från det trygga ljuset. Men å andra sidan så vet man att bara man kommit ut i det, så ser man bättre. Särskilt som det är snö... Nu lät jag väl positiv!

    SvaraRadera
  5. Vilket bra deckaromslag bild nr 6 skulle vara :-)

    SvaraRadera
  6. När jag såg din serie i svart tänkte jag på ordtaget ,vänder man ryggen åt ljuset, ser man bara mörker!
    Ha en riktig trevlig och GOD JUL!
    kram

    SvaraRadera
  7. Christina: Din kommentar fick mig att huvudstupa fara in i mitt arkiv för att leta efter just ett deckaromslag jag gjorde för ett par år sedan. Jag har inte hittat det... Än.

    Wenche: Så sant! Ha en riktigt skön jul du också!

    SvaraRadera
  8. Vilka härligt spännande bilder i den här din sista färgseriebilder. Suggestiva så det förslår, säger hon som också nästan enbart har svarta plagg i garderoben

    SvaraRadera
  9. Min absoluta favoritfärg ända sedan jag var barn! Garderoben består mest av svarta plagg, köksväggarna är svarta, likaså många möbler och prylar. Jag har alltid gillat mörker och upplever det inte skrämmande, bara mysigt.

    Den här årstiden finns det människor som behöver och mår bra av ljusterapi. Själv önskar jag mörkerterapi under de dygnet-om-ljusa sommarmånaderna i Norrbotten.

    SvaraRadera
  10. Christina: Fortfarande inte hittat den...

    Lisette: Tack! :)

    Ninna: Jomen. Precis som grått!

    Anta Snaque: Se där! Ovanligt! Svarta rullgardiner och mörka solglasögon då, på sommaren...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg