Favoriter i repris 2010

För exakt ett år sedan antog jag en utmaning från Eli på Femtiotalsjakten; Visa dina fem bästa inlägg från året som gått. Jag nappade. Det var svårt men roligt. Som ett avslut på bloggåret och som en liten resumé. Fast jag kunde inte välja bara fem, så det blev sju.

Så jag gör samma sak i år. Sju favoritinlägg från sju olika kategorier: Arkitektur, Bohuslän, Essentiellt, Färg, Gamla hus, Söders höjder och Vattenkraft.

Om det är någon av mina bloggvänner som har lust att anta det som en utmaning, så gör gärna det! Jag länkar från den här sidan!

Så. Då börjar jag!




Bästa Arkitektur: Jag kan inte hur jag än vänder och vrider mig komma ifrån Stockholms stadshus och mina besök där. I september besökte jag stadshustornet, och det var en mäktig om än något andfådd upplevelse.



Bästa Bohuslän: I början av mars, innan våren orkat komma och snödis och dimma stod tätt runt knuten, tog jag mig för att försöka scanna in mina gamla diabilder. Resultatet blev uschligt och därför fick jag för mig att fixa lite med bilderna. Mina bilder från den lilla sågen Lilla Röd i norra Bohuslän, där virket till mitt hus är sågat, väckte oerhört många och starka minnen.



Bästa Essentiellt: Mormor Astri var textilkonstärinna. Hon lämnade sin vävbok i arv till mig och att få dokumentera denna var nog en av de finaste och bästa sakerna jag gjorde under året. Så vackert.



Bästa Färg: Plötsligt en dag fick jag för mig att jag skulle börja berätta om en av de företeelser som nog ligger mig allra varmast om hjärtat; Färgerna och dess betydelser och associationer. Jag har hittills åstadkommit de sex elementarfärgerna och är nog inte färdig än. Blått visar jag här.



Bästa Gamla hus: Som mina trognaste läsare vet är jag väldigt förtjust i gamla hus och en av det här årets upplevelser var nog mitt besök på Albert Engströms Augustenberg i Grisslehamn. Han fanns där, Albert.



Bästa Söders höjder: I försomras, när syrenerna stod i sitt skiraste flor, började jag i morfars fotspår traska runt på Söders höjder i Stockholm. Det som fick mitt hjärta att slå hårdast var nog besöket vid Mäster Mikaels gata, före detta Fjällgatan, där morfars barndomshem Stentolvan stod.



Bästa Vattenkraft: I upplevelsegrad är det nog inget av årets bloggbesök som ändå klår det vi gjorde vid Olidans vattenkraftverk i Trollhättan. Där fick Mira ändå sitt lystmäte vad gäller vattenkraft och gammal teknik. Olidan som fyllt 100 år i år. Grattis turbinerna! Må ni snurra på länge än!

Så! Här är mina favoriter från året 2010 som snart är slut. Det har varit oerhört svårt att välja och jag hade kunnat ta med många fler, men det är urvalet och begränsningen som är sporten.

Haka på om ni vill!

Gabrielles blogg

Brev från Servian



Kommentarer

  1. Bilderna får mig att längta till sommaren, så vackra.

    SvaraRadera
  2. Randiga Tråden: Tack! Sommaren... Jo, det kommer nog en nästa år också. Hoppas jag.

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder, Mira, tack! Rolig idé med repriser. Jag hoppade på också och visar ett urval favoriter på min egen blogg. Håller med om att det är svårt att välja!

    SvaraRadera
  4. Gabrielle: Tack själv! Jag upptäckte inlägg hos dig som jag missat och fastnade en stund...

    SvaraRadera
  5. Hej Mira! Det var en bra idé med en favorit-i-reprislista: jag satte ihop en från vårt första halvår i Languedoc i Frankrike, du hittar den här

    http://brevfranservian.blogspot.com/2010/12/resume.html

    Ha det gott! hälsar Karin

    SvaraRadera
  6. Karin: Spännande! Jag länkar!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg