December

december

Très Riches Heures du Duc de Berry December: Vildsvinsjakten.

Julemånad haver 31 dagar och Solen löper i Stenbocken.

Julemånad säger:
Nu vill jag leva ljuveligt
och slakta till jul en oxe fet
och nu vill jag mig varm hålla
hoppandes att överleva vintern den kalla.

I Julemånad skall din drick icke vara för kall, håll ditt bröst och din kropp varm, goda örter må man bruka att styrka hjärtat med. I Stenbocken är det gott att föra sig i nya kläder, att avvänja barn, att så och plantera.

dec

“Man måste ha ett hjärta hårt som diamant, om man inte kommer i julstämning, när det står december i almanackan. Och man blir smått rörd, när den första tomten syns i butiksfönstret.

december1

december2

Trots förnuftord om “att i år med de hårda tiderna, så blir det inga julklappar”, så funderar man frenetiskt på något att glädja familj och vänner med.

Julstämning är som en naturlag, som vi inte tycks kunna sätta oss upp emot. Och kanske lika gott det – för dess innersta mening är väl just vad vi bestämde oss för att använda detta år till.”

Husmoderns köksalmanack 1959.

Kommentarer

  1. Tack, Mira! Lustigt nog glömmer jag varje månadsskifte bort att det här kommer hos dig och så blir jag glatt överraskad varje gång!
    Sol och blå himmel i dag. Blir glad av det med.

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det otroligt vackert. Den kölddisiga himlen, rimfrosten, gnistret.

    SvaraRadera
  3. Nu vill jag leva ljuveligt....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg