Kraftstationen i Oscar-Fredriksborg


Den där helgen i september då vi besökte Rindö och såg på Sjöhistoriska museets båtmagasin åkte vi också till fästningen Oscar Fredriksborg som ligger bara ett stenkast från båthallen. Och egentligen var det väl detta som lockade Mira mest den här utflyktsdagen. Inuti fästningen, som även den hade öppet hus den här helgen, finns nämligen en kraftstation.

Generatorerna drevs av två stora dieselmotorer, varav en är restaurerad av ideella eldsjälar och fullt fungerande.

På den välordnade hemsidan ksof.se (Kraftstationen Oscar-Fredriksborg) beskrivs arbetet med dieslarna och jag saxar några rader därifrån:

"Syftet med kraftstationen var att producera elektricitet för fästningens behov. Vid den här tiden, slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, var Rindö ännu inte inkopplad på Vattenfalls elkraftnät. Den lokalproducerade elektriciteten användes bland annat för belysning inne i fästningen, till fyrar och till stridsbelysning, d.v.s. militärens stora 90 cm strålkastare som kunde riktas ut över vattnet. Elen användes också för att ge belysning i kasernerna vid de närbelägna regementena KA1 och I26. All denna elektriska kraft kom från de generatorer som var kopplade till dieselmotorerna i kraftstationen. Två generatorer på vardera 42 kW var kopplade till varje motor. De genererade en spänning på 110 V likström. Elkraftverket kördes normalt under dagtid och laddade då upp ackumulatorer, vilka användes som spänningskälla under övriga tider."

För övrigt hänvisar jag den faktaintresserade till ksof.se som har mycket matnyttigt att erbjuda:



Själv ägnar jag mig åt det jag är bäst på, nämligen fara runt med smällan... 

Redan på långt håll utanför fästningen hördes knattrandet från den stora dieselmotorn.
Nästan så det lät som en tändkulemotor.














Dieselmotor nr 2, så rostig att den numer används som reservdelslager.




I ett rum en bit ifrån motorer och generatorer stod omformarna som gjorde om den 3000 V växelström som kom utifrån till den 110 V likström som behövdes för fästningens behov.




Och för dig som gillar hopperstånkar och motordunk så kommer lite fröjd och gamman här...




Kommentarer

  1. Tänk att bilder av apparater, rattar, motordetaljer och sånt kan vara så vackra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som föreföll anonym var jag!

      Radera
    2. Håller med. Egentligen är det ju funktionalismen i ett nötskal. Långt innan funktionalismen uppfanns.

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg