Hoppsan, en talsperre!


Det blir väldigt många timmar i bil när vi åker fram och tillbaka till vår franska by. Så småningom kommer vi väl att lära oss hitta bra hotell på lagom avstånd under vägen, men än så länge tar vi vad vi hittar som ser vettigt ut, kostar rimligt och ligger bra till.

Sent på natten, genom ett mer eller mindre kolsvart och mulet Tyskland, kom vi fram till ett hotell uppe på en höjd utanför staden Remscheid. Vi fick ett rum på fjärde våningen och stupade trötta i säng.

När jag tittade ut genom fönstret på morgonen såg jag denna utsikt.


Hoppsan!

På ena sidan av hotellet autobahn, en stor lastbilsparkering, en bensinmack och ett rejält oväsen. Och på andra sidan...  Det där.

Jag tar hundpromenaden. Sa jag. Hängde kameran på axeln och gick ut.


En damm. En Talsperre. Eschbachtalsperre.

Eschbachtalsperre var den första dricksvattenreservoaren i Tyskland och den är belägen i Remscheid i Nordrhein-Westfalen.



Dammen planerades av Otto Intze och byggdes 1889 till 1891 på initiativ av industrimannen Robert Böker, som distingerad och respektingivande blickar ut över sitt verk. 


Dammen renoverades under perioden 1991-1994 och försågs 2012 med en vattenkraftanläggning. Dock kunde jag inte utröna huruvida den fortfarande fungerar som dricksvattenreservoar.
 
Även nu pågick någon form av arbeten (rengöring kantänka) vid dammen men tid för att gå ner och titta närmare fanns inte. Hade jag haft ännu mer tid hade vi också kunnat gå runt hela dammen på en 1977 anlagd gångväg. Det får bli nästa gång.

Se där! Spännande saker att se och upptäcka kan finnas där du allra minst anar det.

Överhuvudtaget tror jag Tyskland vimlar av spännande teknik- och industrihistoria.

Kommentarer

Populära inlägg