Närgånget – Hoya carnosa

h2

-Vad är det som luktar? frågade Hussen häromdagen när han kom in genom ytterdörren.

-Jag vet inte, sa jag och började sniffa i luften. Jag har känt det också. Det är som…  fuktigt ädelträ.

Med nosen i högsta hugg for jag runt i huset på jakt efter fuktskador och konstaterade att lukten var koncentrerad till lusthuset och trappan ner till källaren.

h1

Fram på kvällskröken blev doften bedövande.

h3

-Kan det inte, undrade jag, vara porslinsblomman? Den har minst fyra blomklasar igång just nu. Sagt och gjort. Ner på alla fyra och snoken i en blomklase. Förutom att jag blev en smula klibbig om näsan, kände jag den tydligt...

Lukten av…  fuktigt ädelträ. Plus något nästan lite kvalmigt, tjockt, sött.

Den gamla porslinsblomman från svärföräldrarna blommar. Trycker ut sina nästan plastartade, blanka små knappar till knoppar och inom några dagar har de blanklurviga blommorna slagit ut. Den doftar inte direkt gott. Snarare…  ja…  överväldigande.

Exotiskt midsommarblomster.

Kommentarer

  1. Överväldigande var ordet, sa Bull.

    SvaraRadera
  2. Det var så länge sedan jag kände en porslinsblommas doft. Så jag har nästan glömt det.
    Finfina närbilder!

    SvaraRadera
  3. Det där lukt-mysteriet känner jag igen. Till slut hittade jag orsaken gömd bland en massa blad. Tyvärr var jag tvungen att ta bort alla blomklasarna eftersom de retade mina luftvägar. Det sved i hjärtat, men hellre där än i hals och näsa. :o/
    Mira, önskar dig och de dina en riktigt fin och solig midsommar!

    SvaraRadera
  4. Min syrra har en porslins-blomma. Och nej - jag gillar inte den lukten. Eller är det inte en lukt utan en doft?? Ha en härlig midsommar!

    SvaraRadera
  5. Ninna: Ja, du har välan en också...

    Viola: Synd att jag inte har doftblogg. Den är svår att beskriva annat än med ordet överväldigande.

    Annica: Märkligt nog har jag en annan porslinsblomma, vars blommor inte doftar alls. Kanske en sån du skulle ha! Ha en riktigt fin midsommar du också!

    Kors och Tvärs: I min föreställningsvärld kan en "doft" aldrig lukta illa medan en "lukt" kan lukta vad som helst. Doft=Gott.

    Hoppas att även du får en fin midsommarhelg!

    SvaraRadera
  6. Fin! Trevlig midsommar Mira!

    SvaraRadera
  7. Slottsträdgårdsmästaren: Trevlig midsommar själv! :)

    SvaraRadera
  8. jag hade en porslinsblomma som inte blommade, hade gett ett skott som jag drivi upp av den till min mor. det tog inte lång tid innan den började blomma.
    och till min mors förtvivlan slutade den inte. efter mycket flyttande farm och till baka så hamnade den i hennes trapphus, och då bestämde vi att vi skulle byta blommor med varandra i och med att min inte blommade. utan bara var vackert mörktgrön.
    för att göra en lång historia lite kortare så började ju min blomma innan vi hunnit byta, så
    nu har jag två st.
    en med bara en blommstängel och en där det kommer upp till tio klasar åt gången med vardera 15-25 blommor på varje klase. det lukar inte lite om den.
    den bor numera på min balkong.

    Men kul att hör att flera har reagerat på doften
    mvh camilla

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg