Bobergs tullhus

_DSC0230th

Vid stadsgården på Söder i Stockholm står en gammal tegelbyggnad som den senaste tiden blivit föremål för snudd på folkvandring.

_DSC0231th

Det är ett av stadens gamla tullhus, som fått sitt huvudsakliga utseende av arkitekten Ferdinand Boberg.

_DSC0232th

Det uppfördes 1906-10 och Boberg utgick, vad jag förstår, från befintliga förslag men satte ändå sin omisskännliga prägel på huset.

_DSC0233th

_DSC0234th

Som till exempel de för Boberg typiska ornamenten i sandsten vid huvudingången.

_DSC0235th

_DSC0236th

Stora tullhuset, som det kallas, byggdes på både 1912 och på 1930-talet och jag har inte lyckats får reda på om Boberg stod även för utbyggnaderna. Tullverksamheten upphörde 1975.

_DSC0032th

På ena sidan svallar Saltsjön, på andra brusar Stadsgårdsleden och högt därovanför blickar husen på Fjällgatan ner över det gamla tullhuset.

_DSC0239th

Orsaken till dagens liv och rörelse är fjärran från tullverksamhet. Här ligger numer Fotografiska, ett privatägt museum för fotografi i (nästan) alla dess former. Jag har hittills besökt museet två gånger sen det invigdes 2010, och båda gångerna gått därifrån med en lätt dålig smak i munnen. Kanhända kommer jag någon gång att få en aha-upplevelse här eller tycka att jag fått se riktigt bra fotografi. Än så länge har det mesta jag sett, tett sig tämligen spektakulärt.

_DSC0037th

Alltså har min största uppmärksamhet ägnats själva byggnaden…  Och dess makalösa utsikt.

_DSC0039th

_DSC0040th

_DSC0244th

_DSC0247th

_DSC0067th

Likt en sfinx ligger det där i stockholmsskymningen. Nyrenoverat, fullt av liv och rörelse och troligen ändå rätt nöjt med tillvaron.

KB_K1A18_5

Stora tullhuset 1924. Bild från Stockholmskällan.

Kommentarer

  1. Gillar verkligen dina stadsbilder, det är så roligt för de flesta har jag minnen ifrån.

    SvaraRadera
  2. Randiga Tråden: Kul att du gillar mina bilder! Jag har så roligt själv när jag går omkring med näsan (och objektivet) i vädret.

    SvaraRadera
  3. ÅÅÅÅÅ vilka bilder! Som vanligt. Du ska veta Mira att även om jag inte hinner varken att göra inlägg på min egen blogg eller valsa runt bland alla andra intressanta blogga så är det ytterst sällan jag missar en stunds njutning av dina bilder. Alltid bilder i min smak.Och alltid motiv som jag gillar.Rena konstrundan.

    SvaraRadera
  4. Lisette: Ta det lugnt Lisette! Det är ändå alltid lika roligt när det dyker upp blogginlägg och kommentarer från dig! Tack så jättemycket och roligt att du tycker om mina små krumelurer!

    SvaraRadera
  5. Tänk, jag visste inte att man kan bli (snällt) avundsjuk på människor som har en massa vackra och intressanta byggnader i närområdet. ;o) Och när man grips av den där avunden så är det ju för väl att några av dessa avundsvärda människor tar helt fantastiska bilder av byggnaderna och gör minnesvärda bloggar om dem.
    "Likt en sfinx ligger det där..." Precis på pricken, Mira! Jag gillar dig! Och dina bilder! Och dina texter!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg