Svenska Turistföreningens Årsskrift 1906

000

I min presentation av Turistföreningens årsskrifter i min ägo har jag nu kommit till 1906. Av någon anledning saknas omslaget till 1905, så jag väntar med den, kanske dyker det upp. Annars är det inte många böcker som saknas, om någon.

001

Jag bladar som vanligt fram och tillbaka och hittar ett guldkorn här, ett guldkorn där. Oftast är det bilder, men ibland kan även en textsnutt eller ett kapitel få mig att le eller höja på ögonbrynet.

Som till exempel reportaget Om Skåne av Paul Rosenius. Språket är både högtravande och gammaldags och liknelser och utsirningar legio. Om Kullabygdens bokar kan man läsa sålunda:

“Det mest karaktärsgifvande i denna växtvärld är bokarna. Dessa gå ju på västsidan ända upp till Göteborg och äro hemma ännu i Småland. Men aldrig norr om Skälderviken skall man se dem i så aktningsbjudande samling, och ingenstädes som där de gå upp på höjderna och trotsa nordväststormen. Bokar kläda sydsidan, stora vidtfamnande.

Lågvuxna och packade dragas de utåt fyren upp som raggiga fällar öfver berget. Smärta och höga, med små sammantryckta kronor, som pinjer skåda de ut mot Arilds blåa vik och nordstrandens sargade klippor.”

002

Under vinjetten ovan, en vy som jag liksom inte kan låta bli att känna igen, handlar det om Bohuslänningar på storsjöfiske. Här kan man få läsa om vad som händer med långan om den “drages upp för hastigt”, om varför hajar utan nos kan fastna på kroken och vem allemocken kan tänkas vara.

003

“…i forna tider , innan järnvägarna blifvit samhällskroppens pulsådror, hvilka dragit allt lif till sig, gick stora landsvägen från Göteborg till Stockholm fram genom detta härad, där Antens leende stränder i Erska och Långareds socknar det gamla adelsgodset Gräfsnäs är beläget.”

Ur Gräfsnäs slottsruin af Oscar von Mentzer.

004

006

Under rubriken Svenska bilder finns ett antal lågmälda pärlor. Till exempel “Parti af Örkelljunga med kvarnen i bakgrunden” och “En Ronnebygris”.

007

008

009

Gatuadressen från bilden ovan meddelas ej. Hade varit intressant att veta var i Danderyd bilden är tagen. Jag har en förkärlek för att ta nu- och dåbilder, nämligen…

010

Och ett österländskt tempel i Rättvik? Hade jag ingen aning om. Finns det kvar?

011

012

Å, vad jag älskar de här gamla bilderna. Manéret, uppbyggnaden, den storstilade, svallande romantiken. Naturlyriken. Man kan riktigt höra ekona av Flamma stolt och Dunkla skyar och se kandidaternas mössor guppa i aprilskymningen.

2

Tack för din svepande penna, fröken E. Biberg!

Kommentarer

  1. Kan nämna att jag på loppis hittade STF.s årsskrifter för 5:-/st. Eftersom vi hade ända fram till 1996 kunde jag inte låta bli att skaffa årgång 1997 - 2010. (Utom 06 - 07, som tyvärr saknades, jag fortsätter att leta).

    SvaraRadera
  2. Fast bilderna är inte lika fina...

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant läsning. Tack för det!
    /SA

    SvaraRadera
  4. Ljuvliga bilder och text. Trycks så vackra och arbetade böcker numera?

    SvaraRadera
  5. Ninna: Tjohoo! Vilket guldfynd! Å jag älskar bokloppisar!!!

    Nej, bilderna blir liksom plattare med åren. I synnerhet de svartvita.

    sasfoto: Varsågod, herr SA! :)

    Anta S: Visst trycks vackra och påkostade böcker. Blanka, fina soffbordsböcker som man kan dregla över.

    SvaraRadera
  6. Såna FINA, FINA teckningar Fröken E. Biberg gjort!! Hennes namn står med ganska små bokstäver i förhållande till ”Centraltryckeriets Teckningsatelier”. Hon fick nog vara glad att det överhuvudtaget stod med. Man får fortfarande slåss för bildens status.

    SvaraRadera
  7. Jessica: Jo, jag har märkt det. Många gånger har jag letat förgäves i gamla böcker efter illustratörernas namn...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg