Stanna tiden!



Igår hade jag möjlighet att besöka en plats som jag aldrig varit på tidigare, nämligen The Nut House strax norr om Upplands Väsby.

Det ligger i det som en gång var Torsåkers slotts trädgårdsmästeri och här kan man både äta gott och köpa saker som har med trädgård att göra.

Kvällen var ljum och ljuvlig och i de sneda solstrålarna kunde jag inte göra annat än att gå runt och njuta. Med kameran i hand. Som vanligt.

Varsågod.














Slottet är privat och går inte att komma närmare än så här. För såvittifall man inte råkar känna familjen Taube.



Det är den här tiden vi har längtat till. Syrenernas tid och gullregnens månad.

Stanna! Jag vill stiga av!

Kommentarer

  1. Åhhaa, så fint....særlig dejligt er det lille drivhus! Det oser langt væk af sommer og sol! I er så gode til haver i Sverige...jeg har besøgt flere trädgårde oppe hos jer end her i Danmark!

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker miljö, vilka vackra bilder.

    SvaraRadera
  3. Tack för härliga bilder igen av en vacker miljö! Visst är det lustigt tänker jag när jag sakta glider från bild till bild varför vissa bilder talar mer till en - till mig - än andra. Den här gången är det bilden med den fyrhjuliga kärran som det står en hink på. En vacker enkel bild. En bild av arbete, gamla grejer och av naturen. Staketet och grönskan bakom gör nog också att just den bilden talar särskilt till mig. Vad finns där bortom? Jag skulle vilja sniffa lite på syrenerna vid kärran först och sen klättra över staketet och gå vidare in i grönskan. Staketet är också av samma typ som på mina morföräldrars sommarställe där jag var en hel del som barn.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också bilden med kärran.
    Det kanske är habegäret?
    Den verkar mer praktisk än vår.
    Jag tror att Torsåker heter säteri?

    SvaraRadera
  5. Aputsiaq: Skulle vi ha bättre trädgårdar här än i Danmark? Det har jag svårt att tänka mig. Om det vore så, skulle det väl kunna bero på att vi så desperat försöker få ut så mycket som möjligt av växtlighet och sommar när den en gång är här...

    Randiga Tråden: Tack! :)

    Gabrielle: Ja, vad är det som gör att en bild berör? Associationer, som du skriver... Känsla av igenkännande. Identifikation. Andra bilder kan vara vackra, men kan du inte identifiera eller associera, så blir de bara tomt vackra. Som skal.

    Tack! Glad om jag kan förmedla!

    SvaraRadera
  6. Skaffaren: Jo, så kan det kanske vara. Ett slott ska ju ha ägts eller bebotts av en kunglig person, medan ett säteri innehades av en person som var frälse. Må vara hur det vill med den saken, alla på Nut House talade om det som slottet... Nu för tiden benämns det ju en smula huller om buller. Jag arbetar själv på ett slott, men mig veterligt har här inte bott någon kunglig. Inte desto mindre skulle aldrig någon komma på tanken att kalla just det här slottet för något annat än slott. Hm... Klurigt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg