Glasprakt

Mitt emot vårt stamställe Bistrot la Galerie i byn Magalas ligger en liten kyrka, Saint-Laurent. I grund en romansk kyrka, men på- och utbyggd i etapper sedan dess.

Den har vanligtvis varit stängd när vi varit där, men denna dag – i den tryckande värmen – stod den öppen och jag gick in för att titta och eventuellt, svalka mig. Gamla stenkyrkor kan vara svala.

Men det var något som brann där inne, förutom votivljusen, och det var fönstren, relativt nygjorda i den åldriga kyrkan. Och så vackra.

DSC_7834e

DSC_7833e

DSC_7835e

DSC_7836e

DSC_7837e

DSC_7839e

DSC_7838e

DSC_7840e

DSC_7843e

DSC_7844e

DSC_7845e

DSC_7848e

DSC_7850e

DSC_7843m

Jag har försökt hitta uppgifter om glaskonstnären, men signaturen, som jag tyder till Milom, har jag inte lyckats hitta någonstans. Inte heller finner jag några uppgifter på de sajter som beskriver kyrkan. Säkert kan jag hitta någon att fråga vad det lider.

DSC_7846e

Endast två av kyrkans fönster såg annorlunda ut.

Vackra de med.

DSC_7842e

Uppdatering:
Tack vare bloggvännen Scylla fick jag reda på att de vackra glasmålningarna är gjorda av Gérard Milon, maître verrier från Eus i södra Frankrike. Märkligt att detta inte står angivet någonstans i den dokumentation av kyrkan jag har sett.

Kommentarer

  1. Margetha Lihnell-Djurskog16 september 2017 kl. 17:30

    En isbjörn i en sydfransk kyrka känns lite exotiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jesaja 11 6-9:

      6 På den dagen ska varg och lamm vila bredvid varandra, och leoparder och killingar ska umgås i fred. Kalvar och gödboskap ska vara trygga bland lejon, och ett litet barn ska leda dem.

      7 Kor ska beta bland björnar, björnungar och kalvar ligga bredvid varandra och lejon äta gräs som kor.

      8 Småbarn ska krypa omkring bland giftiga ormar, och om ett av dem sticker handen i ett ormbo, ska det inte skadas.

      9 Ingenstans på mitt heliga berg ska man göra något ont eller skadligt, för på samma sätt som vattnet fyller havet, ska jorden vara full av Herrens kunskap.

      ...

      Antagligen tyckte han att förutsägelsen var så exotisk, att en isbjörn skulle passa...

      Radera
  2. Gérard Milon kanske?
    Fantastiska glasmålningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Naturligtvis! Konstigt att jag inte hittade honom. Jag googlade på alla möjliga olika stavningar. Nu måste jag uppdatera! Tack Scylla!

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg