La Foire aux Tissus

-Det finns en så bra tygaffär i Pezenas! sa grannen en eftermiddag, jag tänkte åka dit imorgon. Vill du följa med?

Om jag ville. Tyg- och garnmupp har jag alltid varit och jag tycker – tyvärr – att utbudet på riktigt bra tygaffärer är lite tunnsått i Sverige.

I Frankrike däremot. Där finns det många. Bra.

Så efter inte alltför lång bilresa genom vinfältslandskapen ägnades minst en timme i butiken La Foire aux Tissus i Pezenas.

Många Oh! och Ah! blev det och många tyger blev nypta i och dreglade över.

Men det enda jag kom hem med var en oval vaxduk till vårt fula trädgårdsbord och några ovanligt smarta duknypor för den ihärdiga tramontanen. Den här gången.

DSC_7901t

DSC_7902t

DSC_7906t

DSC_7908t

DSC_7910t

DSC_7913t

DSC_7914t

DSC_7915t

DSC_7919t

DSC_7921t

DSC_7922t

DSC_7923t

DSC_7924t

DSC_7925t

Här finns verkligen något för alla smaker, och så fort vårt hus tillåter att den franska farmorns gamla symaskin sätts upp, ska jag hit och botanisera igen. Äh. Jag kommer att åka hit tidigare än så. Jag kan inte hålla mig borta.

DSC_7932t

I ett hörn av den stora hallen fanns alla sybehör man kan tänkas behöva och en hel vägg innehöll…  garn.

DSC_7933t

Ja ja…

Butiken har filialer i Villeneuve-lès-Béziers och Millau.

Kommentarer

  1. Ah, något jag bara kan drömma om, i min by finns inte en endaste tygaffär. Fast vid närmare eftertanke är det nog bäst så, när man har så dålig karaktär som jag har. Det där hönstyget hade jag inte kunnat motstå om jag varit med.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den här gången begriper jag faktiskt inte min ståndaktighet. Men det lär nog ändras till nästa tillfälle.

      Radera
  2. Margetha Lihnell-Djurskog20 september 2017 kl. 23:07

    Misstänker att det blir täta besök.

    SvaraRadera
  3. Det verkar vara en trevlig butik. Känner igen känslan av nypandet, när jag första gången klev in i Rosa Huset, i Borlänge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde skriva att de finns både som fysisk butik i Borlänge samt webb-butik ;)

      Radera
    2. Hos Rosa husets webbutik har jag inhandlat 12 meter möbeltyg och klätt om två soffor. Men att handla tyg på webben har sina nackdelar. Man kan inte nypa och dregla...

      Radera
    3. Margetha Lihnell-Djurskog22 september 2017 kl. 09:25

      Eller nosa på garn...

      Radera
  4. Säg inte att rullarna med långrandigt tyg är markisväv? Svårt att hitta i Swid´n :-)
    Mera tygaffärer som inte tillhör kedjor åt folket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rullarna med långrandigt tyg ÄR markisväv! Jag ser dynor, brödkorgar, kassar... Oj, vad jag ser...

      Radera
  5. Det är en underbar affär, jag har köpt fantastiska möbeltyger och en hel del roligt på en provrapport. Kul när man som jag gör pallar eller enstaka stolar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg