Djursholms samskola

Djursholms samskola startade redan 1891 och då med lokaler i Djursholms slott. Lokalerna blev med tiden alldeles för trånga och det beslöts att en ny skola skulle byggas. Arkitekten som anlitades hette Georg Alfred Nilsson (1871-1949).

Georg Alfred var redan då en känd och anlitad skolarkitekt, med bland annat Sundbybergsskolan (1900-1918), Matteusskolan (1901-02), Adolf Fredriks skola (1907-10) och S:t Olofsskolan (1908), alla i Stockholm, på sin meritlista. Dessutom ritade han Hultsfreds järnvägsstation (1902) och Oskarshamns järnvägsstation (1906).

Han ritade först på två olika förslag till nya skolbyggnader. Det ena där slottet skulle förses med kompletterande skolpaviljonger, det andra en helt ny skolbyggnad på höjden nordväst om slottet. Alternativet med den helt nya placeringen av skolbyggnaden valdes och beslut om byggstart fattades i maj 1907.

Den östra flygelbyggnaden, som skulle innehålla facksalar för naturvetenskapliga ämnen, den typ av lokaler som totalt saknades på slottet, stod klar redan 1908. Invigningen av hela skolan ägde rum i oktober 1910.

Det här är arkitektur som jag tycker om. Mina ständiga gamla käpphästar: omsorg om materialen och fantasi.


Arkitektens egen skiss av skolan. Lägg märke till att tornbyggnaderna
bytt plats i verkligheten. I det ena tornet fanns växthus, i det andra observatorium.








Byggnaderna har flera små underfundiga dekorationer.
Man ser dem inte med en gång, utan först när man tittar efter noga
.


Bland annat finns den här huggna linjen runt om hela stenfoten.
Den måste ju huggits dit när grunden redan lagts.




Eller den här handen som griper tag i/håller upp burspråket. Ha!


Huvudingångens vindfång innehåller också många roliga
detaljer av kakel och sandsten.









Högst upp i västra tornet ett observatorium. Det användes senare av en
astronomisk förening som höll till där ända in på 1970-talet.


De många roliga småtornen och takryttarna var (är?) till för skolans ventilation.

Dessa magnifika fönster, ett på var sida om en utbyggnad på skolans
baksida, kan tänkas innehålla...  aulan? Jag måste försöka ta mig in i huset
och komma åt lite interiör.

Baksidan av skolan liknar förvånansvärt nog en innergård i ett stadskvarter.


En byst av Viktor Rydberg,  samskolans förste inspektor, pryder skolgården. Dock var han aldrig inspektor i den "nya" skolan utan då samskolan huserade i Djursholms slott. Bysten stod också vid slottet till en början. Rydberg gick bort 1895.

Idag finns Viktor Rydbergs Samskola i den fina byggnaden.

Fakta från Minnesskrift om Djursholms samskola Läsåren 1891/92 - 1981/82 utgiven av samfundet Djursholms Forntid och Framtid.

Kommentarer

  1. Gillar! Allt utom möjligen handen. Det känns som om någon blivit inmurad och försöker ta sig ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hua! Så har jag inte sett den, fast nu kommer jag inte att kunna se den på annat sätt. Vem var det som beskrev den där handen som - alldeles för sig själv - kom krypande på sina fingrar?

      Radera
    2. Jag ser nästan texten framför mig. Men inte var den står. Skulle kunna vara Tolkien, men vilken bok?

      Radera
  2. Det är ju jättebra när en byggnads detaljer kan sätta igång fantasin och förorsaka diskussioner!
    Jag blir glad av varenda bild, och önskar att det tänkandet skulle finnas även i dag.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagens arkitektur är inte ens inärheten av detta. Lådor, lådor, lådor. Material som bara blir fulare med tiden. Vasst, kantigt. Ja, vad jag tycker om dagens arkitektur, det vet du ju...

      Radera
  3. Tillbaka igen på din blogg. Man värdesatte nog utbildning och bildning på ett annat sätt då än nu, när mångårig skolgång för alla anses som så självklar. Och arkitekturen anpassades därefter. Man ville skapa "kunskapens tempel".

    Har haft stor behållning av Fredrik Bedoires relativt nyutkomna svenska arkitekturhistoria, väl värd sitt Augustpris. Om du skulle ta en tur till Västergötlandi sommar rekommenderar jag Stola Herrgård, Varnhems klosterkyrka och den lilla gulliga kyrkan i Kungslena som intressanta fotoobjekt med mycket historia. Många hälsningar från Mårten i Lund

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen tillbaka! Ibland undrar jag om det inte var ganska mycket som värdesattes mer förr. Nu för tiden har alla blivit så proppmätta syns det mig.

      Ja, Bedoires bok har jag gått och nypt i. Börjar nog bli läge att skaffa den tror jag. Och tack för tipsen om Västergötland. Finns mycket spännande att se där. Trevlig helg!

      Radera
    2. Nu har jag beställt böckerna. Tack för puffen!

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg