Lil - 22 januari 2007

solen

Julen åkte ut i helgen. När jag skulle plocka fram en ny bordsduk ur linneskåpet, fick jag fram en som du stått och strukit åt mig. Plötsligt såg jag. I botten på varje dukstapel ligger en duk som du strukit. Oombedd.

I goddoften vid strykbrädan stod du och strök, långsamt och omsorgsfullt. Länge. Vek ihop och la in i linneskåpet. Jag kunde sticka in nosen i skåpet i veckor efteråt och fortfarande känna den där goda, nystrukna doften. Långt efter att du hade åkt.

Nu får jag stryka mina dukar själv. Om jag gör det överhuvudtaget.

Jag tänkte, när jag stod där med den välstrukna duken i famnen, att vad gör jag när alla Lil-strukna dukar är slut? Använda, tillskrynklade och tvättade? Finns det något kvar då? Av dig?

Jag la in den strukna duken i skåpet igen och tog en annan. Jag vill i alla fall inbilla mig att jag fortfarande ska kunna sticka in nosen i linneskåpet och känna den där goda, nystrukna doften. Lil-doften.

Kommentarer

  1. Har i alla fall tänt ett ljus...

    SvaraRadera
  2. Rätt i hjärtat, doften av omtanke. Inget luktar godare än den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Doften av omtanke kan vara så enkel. Rena sängkläder, en nyplockad vitsippsbukett, nygräddade pannkakor.

      Radera
  3. Jaaa, man får spara det som möjligen finns kvar......vackert skrivet.
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är det konstigt. Mor finns ju inte i linneskåpet utan i mig. Ändå blir minnena så överväldigande påtagliga i just sådana här små detaljer.

      Radera
  4. Tårar av kärlek, längtan, saknad, vemod... Jag vet.
    28 januari. 5 december. Min älskade mammas födelsedag respektive dödsdag. Två, för alltid, speciella datum - så fyllda av tankar och minnen.

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Jo. Ett skåp där man förvarar dukar, servetter och eventuellt också sänglinne.

      Radera
  6. Så fint. Så väldigt fint.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg