Ulmus carpinifolia suberosa

DSC_0371k

Jag gjorde ett försök att läsa på den skylt som står under vår slottsparks korkalm, men den är – vad ska vi säga – inte helt lätt att tyda. Jag lyckas i alla fall få fram så mycket som att det nog står ulmus carpinifolia suberosa som latinskt namn. När jag fotograferade korkalmen i förra veckan, var skylten helt översnöad.

En ny, något mer lättläst skylt vore nog önskvärt.

DSC_0352ka

Visst är almen häftig med sin korkiga bark! Jag återkommer med nya bilder då den fått sina löv.

Kommentarer

  1. Underbar bark! Träd och bark är underskattade. Åtminstone här där träd bara är något som ska huggas ned. Klappade du på den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nöp den lite i hullet. Den var alldeles korkig. Min far var en sån som högg ner träd. Men man kunde också få se honom stå med händerna mot en barkig stam, och jag är övertygad om att han pratade med den.

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg