tisdag 24 juli 2012

von Echstedtska gården - textil

_DSC0069vet

Någonting som verkligen slog mig när vi gick omkring här på von Eckstedtska gården, var hur fint Värmlands museum jobbat med textilierna i huset.

_DSC0072vet

Vackra tyger, genomtänkta arrangemang och ofta nyproducerade tyger i gamla mönster.

_DSC0075vet

Dessa skira, ljusa lufter runt de gamla fönstren…

_DSC0084vet

_DSC0087vet

_DSC0094vet

_DSC0095vet

_DSC0080e

En del av tygerna kände jag igen som de tyger den förre intendenten vid Statens konstmuseer, Lars Sjöberg, tog fram i samarbete med Riksantikvarieämbetet för IKEA.

ikeatyger
Bild ur “Svenskt 1700-tal på IKEA”, foto Staffan Johansson.

En del av dessa tyger tillverkas numer av Ljungbergs.

Synd att inte IKEA kunde eller ville fortsätta med den fina 1700-talskollektionen. Det borde de kunnat ha råd med…

Lars Sjöberg förresten. Jag råkade hamna tillsammans med honom vid en måltid en gång för väldigt många år sedan. Det var förresten i samband med att 1700-talskollektionen jobbades fram. Plötsligt spände han ögonen i mig och utbrast: –Vad du behöver är en himmelssäng! –Tack så mycket, svarade jag. Jag har redan två stycken…

2 kommentarer:

  1. Den där fina sängen tror jag man kan sova gott i. Om den inte är för kort vill säga...

    SvaraRadera
  2. Jessica: Nej, de här sängarna var av "normallängd" och jag tror nog att det skulle gå att sova alldeles utmärkt där. Så länge man slapp vara ensam i mörkret mitt i natten...

    SvaraRadera

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.