Vädur, akvapult eller stöthävert



Akvapult (af lat. aqua, vatten, och pellere, drifva), tekn., äfven kallad Hydraulisk vädur eller Stöthäfvert, en för uppfordring af vatten afsedd apparat, hvars anordning och arbetssätt framgå af ofvanstående figur.

Apparaten uppställes några meter under ytan af det vatten, hvarifrån uppfordring skall ske, och detta ledes till apparaten medels tilloppsröret. Detta afslutas af den s. k. stötventilen, som öppnar sig inåt, och står dessutom genom ventilen, som öppnar sig utåt, i förbindelse med tryckklockan, hvarifrån tryckledningen utgår till den punkt, dit uppfordringen skall ske.

Om stötventilen tänkes öppnad, rusar vattnet från tilloppsledningen ut vid stötventilen. När hastigheten blifvit tillräckligt stor, lyfter vattnet ventilen med sig, hvarigenom utströmningen med ens afstannar; ventilen lyftes då genom det ökade trycket och insläpper något vatten i klockan, hvarvid en motsvarande kvantitet utpressas genom tryckledningen.

Därefter strömmar vattnet tillbaka från ventilen mot tilloppsledningen; på grund af den trycksänkning, som härvid uppstår mellan ventilen och stötventilen, öppnar sig stötventilen och samma arbetsprocess upprepas.

Apparaten, som på grund af sin enkelhet och prisbillighet fått rätt stor användning, arbetar bäst vid ett förhållande mellan fallhöjd och uppfordringshöjd af ung. 1:7; dess verkningsgrad är därvid omkr. 70 %.

Bild från Wikimedia Commons, text från Nordisk Familjebok, Uggleupplagan.

Kommentarer

  1. Så listigt! Jag märker hur mycket bättre en bild och ännu hellre en liten film får mig att förstå än en teknisk text.

    Rörliga modeller man kan pilla på är också bra.
    Min pappa byggde en liten modell i trä av en polhemsknut, som jag fick ge till skolan när jag gick i fjärde klass. Det gav mig många pluspoäng hos fröken.

    SvaraRadera
  2. Så där ja! Då har jag fått lära mej nåt nytt, jag som trodde Vädur var ett stjärntecken :p

    SvaraRadera
  3. Världen och vår historia vimlar av fiffiga uppfinningar. Jag trodde också att vädur var ett av stjärntecknen. Nu vet jag bättre. ;o)

    SvaraRadera
  4. Karin: En bild säger mer än tusen ord! ;-) Speciellt om orden är från 1800 kallt. men jag tyckte ändå att det just den här ordföljden var lite kul. Modeller är bäst! Att få fingra är bara toppen!

    Kors och Tvärs: Oh! Kul.

    Annica: Det verkar som om denna lilla bloggpost måste få en uppföljare... :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg