Man hamlar lindar

_DSC0686b

Idag har man varit i full gång med att hamla lindarna i slottsparken. Det görs regelbundet med några års mellanrum på vissa lindar. Det är lite märkligt. En åtgärd som en gång i tiden gjordes för att få vinterfoder till djuren, görs nu av…  gammal vana. För har man en gång börjat så måste man fortsätta. Eller?

Jag föredrar lindar i fritt växande tillstånd.

_DSC0688b

_DSC0690b

_DSC0693

Men nu får jag väl se det som ett vårtecken.

Jag har skrivit om lindhamling förut.

Förresten, apropå vårtecken, såg jag en ljusare ton vid horisonten när jag gick hem från jobbet idag!

Kommentarer

  1. Hej
    Vi har skickat en award till er! Kika in på vår blogg.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag lärt mig något nytt! Tror aldrig jag hört ordet `hamla´ förr. Och även om, så hade jag inte vetat vad det betydde. Intressant! Kanske man inte hamlar träd här uppe i norr. Beskär gör man, men det är nog en annan sak.

    SvaraRadera
  3. Heja vårtecken vid horisonten! och hela bloggen har blivit vårljus :-)

    SvaraRadera
  4. Kors och Tvärs: Tackar och bockar! :)

    Annica: Nog måste man tagit av trädens grönska på sommaren och givit åt djuren på vintern även i norr... Man kanske inte bara fortsatt med det i modern tid.

    Karin: Ja, inte kan man köra med svart nu när ljuset återvänder!!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg