Franska moln

För mig, som gillar att titta på moln, kommer nog mitt andra hemland Frankrike att ge mig mitt lystmäte.

På resan ner stannade vi till och sov några timmar i norra Frankrike och när jag tittade upp på himlen, som började ljusna, fick jag syn på de mest makalösa Kelvin-Helmholz-vågor. De kollapsade medan jag fiskade fram kameran, men det är i alla fall tillräckligt mycket kvar av dem för att man ska kunna se vad de varit.

DSC_6188m

Lite längre fram på förmiddagen dök denna märkliga korkskruv upp på himlen. Det måtte varit oroligt i lufthavet den dagen.

DSC_6191m

En av de sista kvällarna i vår franska by dök denna kompis upp i solnedgången som enda moln på himlen.

DSC_6853m

Vartefter solen sjönk utvecklades molnet mer och mer till ett typiskt linsmoln, Lenticularis, och det var bara att njuta av det till även detta kollapsade i skymningen.

DSC_6858m

DSC_6858mb

Jag ser fram emot många fler intressanta moln på den franska himlen.

Kommentarer

  1. Men, vilka fantastiska moln! Sådana där linsmoln har jag aldrig sett. Eller så är jag inte tillräckligt uppmärksam bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har väl inte sett dem så där väldigt ofta på de här breddgraderna heller. Men det kan verkligen löna sig att se upp!

      Radera
  2. Det är inte så vanligt att människor i min omgivning kan namn på molnslag, särskilt inte på latin och i synnerhet inte på specialformer som Altocumulus Lenticularis. Som gammal meteorologassistent är jag imponerad av dina specialkunskaper. Korkskruv på latin heter i alla fall extraculum, men utifrån bilden är det svårt att avgöra om molnslaget är stratocumulus eller altocumulus på bilden (beror bl a på molnhöjden över marken). Jag har inte varit inne på din blogg på ett tag, men dina vackra bilder och små berättelser både från Sverige och Frankrike ger mig alltid en behaglig upplevelse. Du förefaller leva ett väldigt rikt och spännande liv. Hälsningar från Mårten i Lund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja, specialkunskaper... Jag har ögonen med mig och slår i mina böcker eller googlar om jag ser något spännande. Och mycket spännande finns det att se på himlen. Aldrig densamma, aldrig tråkig. Det hade varit roligt att bli meteorolog...

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg