Pingstlilja

DSC_1965pl

När jag var barn såg man den överallt, Pingstliljan. Jag älskade den för de vita, formfulländade kalkbladen och den glada lilla pipen som en sol mitt i. Vårrusiga humlor dunsade runt bland blommorna och de förebådade verkligen sommar. 

DSC_1966pl

Sen var det på något sätt som om de försvann. Mer och mer sällan kunde man se Pingstliljor guppa i rabatterna. Påskliljor däremot har brett ut sig som kanelen på fettisdagsgröten. Fina naturligtvis, men liksom mer…  på. Tar för sig. Som trumpeter jämfört med tvärflöjter. Så.

Men så ibland springer man på en tofs Pingstliljor någonstans. Snudd på förvildade i nån gammal trädgård. Och jag blir så glad.

Den vita liljan, Narcissus poëticus, kopplas väl för alltid samman med den egenkäre ynglingen Narcissus som så till den grad förälskade sig i sin egen spegelbild i sjön att han förvandlades till en Pingstlilja.

Waterhouse_Narcissus_del

John William Waterhouse tolkning av den grekiske ynglingen. (Detalj ur målningen Echo och Narcissus.)

Kommentarer

  1. Pingstliljor har alltid varit mina favoriter också! Lökarna är så väldigt mycket dyrare än till påskliljor, kan det vara en anledning att man inte så ofta ser dom? Men varför är dom dyrare, kanske svårare att föröka, jag har ingen aning, jag bara bollar idéer om det.....
    Narcissus, om han var så vacker som på tavlan kan jag nästan förstå honom. Men narcissism är ingen trevlig egenskap.
    Aha byttorna, om du menar dom svarta med handtag, så är det ett desperatköp på CityGross, när vår gamla av lera gått sönder. Himla bra byttor för dom är lätta och har ju handtagen. Sen att det är plast...tja, varför inte.
    Aha, ja Bärfendal, men var kyrkogården ligger kan jag inte riktigt se framför mig just nu!
    Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det kan ha med volym att göra. De expressiva påskliljorna är så mycket mer efterfrågade än sina timidare kusiner, att man kan göra mycket större beställningar - och få ett billigare pris. Aha. CityGross. Det har vi ingen i närheten, men jag tyckte de var fina. Helt ok med plast, så länge det inte direkt syns. Och mycket lättare att hantera än de tunga lerkrukorna. Bärfendals kyrka ligger mitt i dalen, kanske något närmare berget och kyrkogården ligger nedanför åt nordväst måste det väl bli.

      Radera
  2. Pingstliljor - en riktig längtans blomma. Här hos mig har de helt klart svårare att överleva än sina framfusiga påskkusiner. Men nu är längtan väckt! Pingstliljelökar till hösten får det bli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det är så. De kanske är mer svårodlade. Men du har rätt. Pingstliljelökar till hösten!

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg