Näs borgruin


De av er som brukar följa mig vet ju att jag gillar slott. Jag arbetar på ett slott och tycker det är roligt att besöka andra för att se hur det ser ut där. Vad är då mer naturligt än att jag besöker Sveriges äldsta kungaborg?

Näst längst ut på Visingsö södra udde ligger det. Eller det som är kvar av det. Det som inte eldats opp eller rasat i sjön, för Vättern den grymma knaprar ständigt på strandkanten.


Strandkanten har skotts med grov sten för att om möjligt hindra vidare erosion.


Borgen invid den lilla byn Näs byggdes redan på 1100-talet och var en av de viktigaste i striderna mellan den Sverkerska och Erikska ätten. Tre kungar har dött här och den siste var faktiskt Magnus Ladulås som dog 1290.


Idag står bara murar kvar och tittar ut över Södra Vätterbygden och så har de gjort sedan 1300-talet då borgen helt sonika brändes ner av en fientlig här. Ett valv finns kvar under det som en gång var det kvadratiska tornet.

Och inåt land ligger gårdar och jordbruksbygd.


Och som sagt. Vättern kräver fortfarande sin årliga tribut av Visingsö. Vättern är ingen snäll sjö. Bara ibland.

Fakta från Länsstyrelsen Jönköpings län.

Kommentarer

  1. Underbart med slott & så vackra foton<3
    Själv bodde jag på slott i somras ( med spöken hihi ) närmare bestämt på Torreby slott Otroligt vackert,är klubbhus till golfbanan fast vart en Sommarstuga Otroligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torreby! Det är ju nästan hemma på landet ju! Var där och fotograferade för ett par år sedan, men tyckte jag inte fick ihop tillräckligt med bilder för ett inlägg. Ska fråga syster om det spökar, hon har jobbat där. Såg du något spöke?

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg