Norra Djurgårdsstaden

_DSC0167n

Det växer upp en stad ute vid platsen för det gamla Värtagasverket norr om Stockholm, och idag passade vi på att titta dit när vi ändå åkte förbi. Den del av Norra Djurgårdsstaden som ligger intill Husarviken. Husarviken med betoning på första stavelsen.

_DSC0172n

Kvarteren byggs i etapper, de första lägenheterna stod klara redan 2012, andra är bara på grundläggningsstadiet.

_DSC0173n

Varje kvarter har sina egna arkitekter och byggs av olika byggföretag. Något som bör borga för olikheter i planlösningar och fasader.

_DSC0174n

Och så har det nog blivit också. Flera av husen har blivit riktigt fyndiga, medan andra har blivit mer slätstrukna och stelbenta. Jag överlåter till var och en att bedöma själv.

_DSC0171n

Vi kikade in i några av trappuppgångarna. Den ovan hade blivit begåvad med en rolig mosaik, medan andra såg ut som ut som vilken tråkuppgång som helst.

_DSC0168n

Något som det finns verkligt gott om här är balkonger i alla dess former. Här kan folk sitta och vända sina nosar mot solen eller äta ute eller bara vara. Ett extra rum i den varma årstiden.

_DSC0176n

_DSC0177n

_DSC0178n

För övrigt strosade vi runt här i eftermiddagssolen och försökte bilda oss en uppfattning om området. Det känns verkligen som stad, med gator och innergårdar.

_DSC0179n

_DSC0200n

_DSC0201n

Till vissa delar är kvarteren fortfarande en byggarbetsplats.

_DSC0196n

En låg byggnad som såg ut att vara nybyggd, men med en blinkning åt sina ståtliga grannar i öster…

_DSC0180n

De mäktiga Bobergska gasklockorna, vilka jag älskar.

_DSC0190n

De resterande kvarvarande gasverksbyggnaderna, också de ritade av Boberg, var fortfarande omgärdade av staket, och jag hoppas innerligt att de kommer att göras iordning och användas. Vi kom inte närmre än så här, och jag väntar ivrigt på att grindarna ska öppnas så att jag kan på lukta även på de här husen.

_DSC0175n

Den gamla plåtklockan, som snart troligtvis är ett minne blott. Får de styrande som de vill, kommer här att resa sig ett rundkantigt höghus, 50 meter i diameter och 170 meter högt. Det finns säker de som tycker att det ska bli skoj. Jag väntar med att säga bu eller bä tills jag sett hur det ser ut. (Jag föredrar gamla gasklockor, även om jag vet att bostäder behövs.)

_DSC0202n

skuggan14

Så här tedde sig området från Fisksjöäng 2009.

Kommentarer

  1. Härligt med variation på husen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Det finns väl inget värre än miljonprogrammets enahanda fasader...

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg