Stockholms elverk - Tulestationen

_DSC0047t

Jag fick en liten stund över vid ett ärende i veckan som gick, och eftersom jag var i trakterna av Tulegatan, passade jag på att ta mig en titt på ett av Ferdinand Bobergs elverk, Tulestationen. De gånger jag varit här tidigare, har portar och grindar varit stängda, så jag har inte kommit åt att se de härligheter som ryms där innanför.

_DSC0049t

Stationen stod klar 1903 och var tänkt att bli Stockholms Elektricitetsverks huvudstation.

_DSC0050t

Men när Värtaelverket invigdes 1903 blev istället det huvudstation och Tulestationen kom att bli en av fem understationer där Värtaverkets växelström omvandlades till likström.

_DSC0051t

Eftersom Boberg vid förra sekelskiftet ritat flera av byggnaderna vid Värtaelverket och även Brunkebergsverket innan dess, gick uppdraget att rita understationerna till honom.

_DSC0052t

Trefaskabel i genomskärning. En symbol som Ferdinand Boberg gärna använde på sina elverk. Tulestationen var förbunden med Värtaverket genom åtta 6.000-volts trefaskablar.

_DSC0053t

Idag pågår annan verksamhet här inne och generatorer och annan utrustning är sedan länge borta. Man får vara glad att byggnaderna finns kvar och inte har blivit rivna som Stockholms första elverk, Brunkebergsstationen på Regeringsgatan. Denna spännande station får jag återkomma till vid ett senare tillfälle.

Kommentarer

  1. Ständigt denna Boberg! En produktiv och flitigt anlitad herre i huvudstaden och tur var väl det!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg