A Lion called Christian



Jag lånade en liten bok på biblioteket. En helt liten bok om två unga australiensare, John Rendall och Ace Bourke, som köpte en lejonunge på varuhuset Harrods i London i slutet av 60-talet. Boken beskriver hur de lever med sitt lejon mitt i storstaden, och hur de - när han börjar bli för stor - genom engagemang, tur och försyn lyckas få George Adamson (han med lejonet Elsa) att ta hand om Christian och återföra honom till vilt liv i Kenya. Boken, A lion called Christian, har varit min nattlektyr de senaste nätterna.

Boken skrevs redan på 1970-talet, men har nu kommit i reviderad nyutgåva. Orsaken till att boken givits ut igen, är att den film som spelades in om Christian och framför allt återseendet mellan de tre vännerna ett år efter överlämnandet, börjat florera på Internet. Själva blev John och Ace förvånade över hur många visningar klippet kom upp i.

Klippet har visats sedan 2008 på YouTube, men jag har inte råkat ut för det. Jag hade faktiskt inte hört talas om Christian förrän jag såg boken. Och inte förrän jag läst boken kollade jag på klippet. Bakvänd ordning för att vara Mira.

Jag lite samlar på lejonbilder. Så fort jag får syn på ett lejon - oftast i arkitekturen - så drämmer jag av en bild, i akt och mening att presentera min samling här på bloggen någon gång. Att jag knep den där boken på biblioteket var ett utslag av samma tendens.

Här kommer klippet i alla fall. Och inte gör det ont att originalmusiken till filmen Christian - The Lion at Worlds end är gjord av en av mina gamla favoritgrupper, Pentangle.




Jag har skrivit om lejonet Elsa förut, och lustigt nog så toppar "Lejonet Elsa" sökordsstatistiken på min blogg.

Och så har jag då även bidragit till spridningen av klippet om Christian...

Kommentarer

  1. Jag hade faktiskt sett klippet förr, och det är ju rörande - och klokt av hussarna att kämpa för att ge sitt lejon friheten.

    Fantastisk bild av Christian i baksätet - vilka imponerande tassar!

    SvaraRadera
  2. ab: Ja, de verkade - för att vara så unga - väldigt klarsynta. Uppmuntrade inte styrkedemonstrationer eller jaktlekar till exempel. Tyckte att de genom att själva köpa lejonet hindrade att det skulle hamna i djurpark eller på cirkus.

    Lejonet blev en jätte. Han var över ett år innan han lyckades växa i sina tassar...

    SvaraRadera
  3. Det där underbara klippet har jag sett tidigare men att det fanns en bok hade jag ingen aning om....
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. billan: Den är riktigt söt faktiskt!

    SvaraRadera
  5. Tack för boktipset!
    Känner igen historien. Tycker mig minnas en dokumentär från tv för några år sedan om denna händelse.

    SvaraRadera
  6. Ting och Tankar: Kul att du tittade in! Boken är både rörande och tänkvärd. Killarna tog sitt lejonägande på stort allvar och har både sedermera engagerat sig i bevarandet av vilda djur.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg