Skansen - Järnhandlarens lägenhet



Jag har sparat det bästa till sist. Det blev också det sista jag besökte på Skansen för den här gången. Järnhandlarparets lägenhet.

Vägg i vägg med järnaffären och med en dörr in bakom disken. Och i den här miljön upphörde jag nästan andas. Så suveränt. Så välgjort. Så in i minsta detalj perfekt.

Här blir det mycket bilder. Jag säger inte så mycket mer. Titta, klicka om du vill förstora och njut. Bilderna talar för sig själva. Varsågod!

Vardagsrummet












Sovrummet









Köket





















Hallen







Toaletten







Jag måste få säga att Skansen förvaltat Artur Hazelius dröm väl. Inte bara det att de gamla miljöerna tagits om hand på ett bra och värdigt sätt, man har också vidareutvecklat och byggt vidare på Arturs tankegångar. Heders! Artur mår nog riktigt bra där han ligger i sin grav...

Stort tack till den rara och tillmötesgående unga värdinna som berättade så mycket och visade mig runt i lägenheten!

Kommentarer

  1. Ohhhhhhhhhhhh, jag känner hur det luktar.
    Kommer på mig med att hålla andan medan jag tittar på bilderna.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. em: Ja, det var verkligen den känslan jag fick här inne. Lägg särskilt märke till den lilla ventilen i skafferiet! Perfekt!

    SvaraRadera
  3. Åh tack snälla, snälla för alla bilder! Det här har jag missat helt, och jag blir så inspirerad att jag nästan får... myror i hela kroppen. Vill dit! På en gång!
    Hej, hej/I.

    SvaraRadera
  4. PS. Jag såg på Nacka Byggnadsvård sist jag var där att de sålde ett parti sånt där förfärligt toapapper förresten. Huh vad jag minns toan vi hade i Djurgårdsskolan när jag var liten, den var inte att leka med... Den såg ut ungefär som en gammal tunnelbanenedgång... ;-)
    /I.

    SvaraRadera
  5. IET: Tack! Jag tror de har öppet nu under oktober så det är bara att gå dit! Kolla på hemsidan först, så det inte blir som för mig när jag kom till Skogaholm och det var stängt.

    Uhu! Toaletterna i min barndoms skola gick inte heller av för hackor. Öppna bås och toapapper av smörpapper(!). Och så fick jag lära mig att säga WC, vi som alltid sa toalett hemma.

    Har du tre bloggar nu? Tänker du lägga ner Lilla Eken?

    SvaraRadera
  6. Jag vet inte... Blev lite vankelmodig plötsligt. Svårare än vad jag trodde att dela upp det. Fick personlighetsklyvning nästan. (Fast den ena är makens mest.)

    Just det... öppna bås ja... dvs. vi hade nog någon form av svängdörr som täckte 60 centimeter i mitten ungefär. Satt man på stolen så såg man under dörren.

    Vi verkar leva parallellt ibland. Jag hittade en skiva på biblioteket för ett par veckor sedan med Leonard som jag inte har. Den har gått hela dagarna här senaste tiden. Fieldcommander Cohen heter den. Liveskiva. Underbar.
    /liten ek
    PS. CD heter det visst...

    SvaraRadera
  7. IET: Jag försökte också börja med en parallellblogg för att på så sätt dela upp mina riktningar något, men insåg att jag drabbades av precis den personlighetsklyvning du beskriver. Alltså låter jag min blogg spreta. Livet spretar och då får bloggen göra det...

    Och vad är det nu med Cohen???

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg