Februari

Abel_Grimmer_-_The_Month_of_February_-_WGA10689

Abel Grimmer (1570-1620) Februarius

feb_1

Månadens HSB 30 år: Rödabergsområdet, Stockholm

“Rödabergsområdet mellan Torsgatan och Vanadisplan är en av de nyexploateringar i Stockholm, som tydligast visar tjugotalets nya stadsplaneideal: intimiteten i kvartersgårdarna och enhetligheten i huslängornas form och färgsättning. Stadsplanen fastställdes 1924. De hus som nu förvaltas av Hyresgästföreningens i Stockholm Bostadsrättsföreningar Humleboet 17, Kannan, Myrstacken, Verdandi och Nya Humleboet byggdes 1925-1926 och innehåller 553 lägenheter, varav många med en planlösning som föregriper moderna smalhusplaner. I Rödabergsområdet finns en av landets första panncentralanläggningar. Arkitekt för området var Sven Wallander / John Edoff, Nils Lindberg, Anders Löfgren.”

feb_2

Falugatan och Rödabergsgatan

Läs mer om Röda bergen

feb_4

Hyacinterna

Yrsnön virvlar mot min ruta
i en snart försenad vinter,
men på fönsterbrädet dofta
nyutspruckna hyacinter.

Dag för dag jag sett hur bladen
raskt ur lökens mörker stuckit
och hur blomsterklasen tätnat,
hur den luft och ljus har druckit.

Ljuva under, som så spirar
gåtfullt ur en lök, som sparats
och i källarns mörka dunkel
vintern över har förvarats.

Gräddvit nu din klase lyser,
bländande som silverskummet.
och dess friska vällukt svävar
vinglätt genom morgonrummet.

På Arkadiens mjuka ängar
flöt en gång din blomsterbölja -
genom seklers sekler kan jag
spåren av din skönhet följa.

Herden med sin fårflock såg dig,
full av daggens klara tårar,
någon gång i Greklands fjärran
evigt solbelysta vårar.

Är det musers fläkt jag anar,
är det blåa nejders linjer,
är det källors sorl jag hör bland
lundar av oliv och pinjer,

när mitt snöigt skumma fönster,
fyllt av februarivinter,
plötsligt mig förhäxar med en
sydlig doft av hyacinter...

Hans Dhejne

Illustration Ann Margret Dahlquist-Ljungberg

feb_3

Månadens husdjur

8-9. Norsk fjordhäst. Den norska fjordhästen, även kallad västlandshästen, härstammar från de västnorska fjorddalarna. Den är en stor ponny, mankhöjd 135-145 cm och vikt 350-450 kg. Under de senaste årtiondena har rasen avsevärt förbättrats genom avelsurval.

Fjordhästen har litet och välformat huvud, kort hals samt kort och låg manke, även korset är kort och något sluttande. Benställningen är vanligen något kohasig men extremiteterna är av utmärkt kvalitet. Färgen är black, oftast gul black med tydlig »ål» utefter ryggen. Manen klipps, vilket bidrager till den karakteristiska ståndmanen, som är mörk utefter mittlinjen men ljus på sidorna. Temperamentet är livligt, men samtidigt fromt. Fjordhästen är mycket energisk och även uthållig. För lättare jordbruks- eller skogskörslor är den en alldeles utmärkt häst. Den har även god travförmåga. I vårt land förekommer endast enstaka fjordhästar, men i Danmark bedrivs en ganska betydande avel med denna häst.

Ur Husdjuren i färg från 1958.

Läs mer om böckerna jag hämtat materialet ur

Kommentarer

  1. Hej, Mira! Jag behöver ruckas! Missade för första gången (tror jag) att kommentera ditt månadsinlägg vid själv skiftet. Det har ju redan hunnit bli 2 febr. Nåja, i alla fall... Väldigt fin bild - Grimmer - och en ny bekantskap för mig. Rödabergsområdet också roligt att läsa om. Ligger inte så långt ifrån där jag bor.
    Min syster och jag var förresten på Ulriksdal förra veckan och tittade på tulpaner m.m. inspirerade av ditt inlägg om det.

    Önskar dig en trevlig månad. Och tänk vad solen lyser denna kalla februaridag!

    SvaraRadera
  2. Glad februari!
    Abel Grimmers slott kan inte vara roligt att bo i på vintern - undrar om man kan få upp temperaturen över femton grader nå'n gång. Då kommer fotpallar flanellunderkläder och schalar väl till pass. Och naturligtvis tjänstefolk som eldar i eldstäderna - dygnet runt.
    Nej, tacka vet jag Rödabergsgatan, där jag bodde en kort tid i min ungdom.
    Margaretha
    som noterar att
    wv säger nonsop
    - det håller jag
    med om - inget
    sopinlägg!

    SvaraRadera
  3. Ah! Aasehästar! Som vi har använt till "lättare skogskörslor"...

    SvaraRadera
  4. Gabrielle: Och jag som gick in en gång i timmen för att se vad du skulle skriva... Kul att jag inspirerade dig och din syster till Ulriksdalsbesök!

    em: Stora, gamla slott kan vara attans så kalla så här års. Det vet jag som sitter i ett. Utan tjänstefolk som eldar och utan fotpall och flanellunderkläder men med sjal... :-)

    Ninna: Nisse och Åke!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg