Villa Lusthusporten – Biblioteket

DSC_7237b

I makarna Wicanders matsal hade etnologiska institutionen sitt bibliotek. Många är de gånger som jag suttit här och pluggat. Här var tyst och lite dammigt och en alldeles speciell känsla. De gånger jag inte satt här och pluggade satt jag antingen hemma på Söder eller på Café Madeleine på Jakobsbergsgatan. Jag undrar jag vad personalen tyckte om att man satt en hel eftermiddag med en kopp te och en ostfralla och en försvarlig packe böcker på bordet omkring sig.

Jag fick det konstiga för mig att jag skulle ha alla böckerna med mig när jag gick på tenta. Även om jag inte fick ta dem med mig in, så skulle jag i alla fall ha kunskapen med mig, så att säga. Så för att slippa kånka på åtskilliga kilo kurslitteratur, köpte jag en rödrutig dramaten i järnhandeln på Karlaplan. Jag var nog den enda 23-åring i hela stan som drog omkring på en dramat. Å andra sidan var jag nog den enda 23-åring som hade fjädrar i håret, randigt 1700-talslivstycke med skört och lång, svart kjol med röda fållar också.

Nåja…   Jag har alltid sett lite lustig ut.

DSC_7238b

DSC_7239b

DSC_7240b

DSC_7241b

DSC_7293b

Vägg i vägg med biblioteket ligger gula salongen där vi hade våra föreläsningar.

DSC_7294g

Här har jag lyssnat till Jan-Öjvind Swahn och Ebbe Schön, Karl-Olov Arnstberg och Mats Rehnberg.

De tyckte att det var lite konstigt när jag satt och stickade på föreläsningarna. Hönsestrikk.

Kommentarer

Populära inlägg