Villa Lusthusporten – arbetsrummet

DSC_7224a

Till höger i hallen ligger det som en gång var Hjalmar Wicanders arbetsrum. Men när jag studerade här var detta rum kansliet. Här sköttes all administration och det var hit jag smög in på småtimmarna när jag suttit skrivningsvakt ute i Frescati eller inne i stan i någon av universitetets skrivningssalar. Eftersom jag redan been there, done that så kunde jag tjäna en liten slant på att vakta andra som skulle genomgå ekluten. Det var…   speciellt.

Huset var mörkt och tomt, parken utanför var mörk och tom, och ofta slutade skrivningarna sent och ännu senare blev det innan jag tagit mig ut på Djurgården med min väska med mina medstudenters samlade vånda på papper. Skrivningarna skulle läggas i ett särskilt skåp, och jag tror att det skulle låsas med en nyckel som sen skulle gömmas på ett särskilt ställe.

Men det är märkligt, jag var aldrig rädd när jag rörde mig på stan sena kvällar på den tiden. Jag traskade gladeligen hit och dit i mörkret och det hände aldrig någonting. Idag skulle jag vara betydligt skrajare.

DSC_7222a

Det är något så obeskrivligt ödsligt över rum och hus som man varit i när de varit fulla av liv och rörelse. Ödsligt och melankoliskt.

DSC_7226a

DSC_7225a

Hur som helst. Jag är ändå mycket glad över att jag fick möjlighet att se detta igen. Men... Den här lampan minns jag inte. Fast tittar man noga i taket, ser det också ut som här suttit någonting annat.

DSC_7229a

Påminner om något…

Läs mer om Villa Lusthusporten

Kommentarer

Populära inlägg