När är man sommargäst?

DSC_2186f

Fjällbacka.

Näst efter Hamburgsund den mest älskade och besökta av våra kustsamhällen.

Vi som vuxit upp i norra Bohuslän. Min syster och jag. Fast inte alldeles vid kusten utan lite, lite innanför. Och det är vi nog glada för, tror jag.

Redan när vi var barn översvämmades samhällen och stränder av bad- och sommargäster under den varma årstiden.

DSC_2189f

Då höll vi oss för den mesta därifrån. Men något vi gjorde, så fort det bara gick på försommaren, var att ta båten ut ibland öarna i skärgården. Det gick alltid att hitta någon vik, något litet gömme där man kunde få sitta i fred.

Det finns väl knappast en ö utanför Fjällbacka som vi inte varit på: Dyngön, Gluppö, Fläskö, Florö, Kalvö, Hjärterön, Valön, Köttö och den spännande krigskyrkogården på Stensholmen.

DSC_2190f

Badade gjorde vi sällan. Vi gick upptäcktsfärder, läste, åt medhavd. Njöt och andades saltvind. Kanske far slog lite med kastspöet.

DSC_2191f

Annars fiskade han mest med garn. Tillsammans med fiskarkompisen Sven. Torsk, makrill, rödspätta, krabba.

Och whiskeykaggen och måstorsken…  Minns du, Sys?

DSC_2192f

Fjällbacka besökte vi när sommargästerna åkt. Eller inte kommit än. Någon gång var vi på bryggdans, min syster och jag. Jag tror inte vi tyckte så värst om det.

DSC_2193fb

Så när vi nu går här igen, som vi brukar innan sommargästerna kommit, slår mig plötsligt frågan:

När är man egentligen sommargäst?

DSC_2194f

Kanske är det nu jag själv, som flyttat från min barndomstrakt, som är sommargästen? Tanken gnager lite.

DSC_2195f

Systern bor kvar, och kan med fog fortfarande kallas bohuslänning. Men jag?

Sommargäst?

DSC_2196f

Fast inte är jag väl sommargäst när vi lika ofta besöker Fjällbacka när stormarna yr och det blåser stickor och strån runt husen?

DSC_2197f

Nåväl. Men när sommargästerna kommer, då drar vi oss härifrån.

Kommentarer

  1. Jodå, nog minns jag både whiskykaggen och måstorsken, framför allt måstorsken.
    Fast bohusläning, njae, det beror på vem man frågar. Våra barn kanske, som är tredje generationen i Bohuslän. Annars blir det som när vi uppvaktade grannen på födelsedagen: Nej men, är det våra nya grannar som kommer och hälsar på! (Då hade vi bott grannar i 35 år!) Så allt är ju relativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jojo. Vi var de nyinflyttade rätt länge också. Det beror väl mest på att omsättningen i omgivningen är så gott som obefintlig.

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg