Milon 11 eller det märkvärdiga huset på Stora Nygatan 10-12

DSC_2322m

Många gånger när jag traskat runt i Gamla stan har jag stannat till vid det här huset på Stora Nygatan. Det ser så märkligt modernt ut.

DSC_2323m

Men faktum är att det är byggt mellan 1907 och 1912 och således en bra bit över hundra år. En nykomling bland Gamla stans betydligt äldre hus i och för sig, men ändå.

DSC_2324m

Gatan är smal och det är svårt att backa för att få en någorlunda hel bild av detta hus, som byggdes för Skandinaviska kreditaktiebolaget med Erik Josephson som arkitekt.

DSC_2325m

Jag tänker Chicago när jag ser det här. Eller affärsgator i Paris. Ett bärande stålskelett med stora glaspartier mellan smala vertikala pelare - den tekniskt mest avancerade arkitekturen vid tiden runt förra sekelskiftet.

DSC_2328m

Det är lite konstigt att tänka sig att arkitekten som ritade detta hus, även ritade vattenkraftverket Olidan i Trollhättan. Eller kanske inte, förresten. De uppfördes i stort sett samtidigt och de där vertikala linjerna…

Men onekligen ser Milon 11 ut att vilja lyfta till väders medan Olidan ser ut att vara för evigt förbunden med marken den står på. Ja, med själva urberget.

DSC_2329m

Josephson levde mellan 1864 och 1929 och det hann hända mycket på arkitekturfronten under den tiden. Han var inte heller, likt Ferdinand Boberg, en egen stil obrottsligt trogen hela sitt liv utan färgades och tog influenser varteftersom tiden gick.

Skicklig var han iallafall på sin fason.

DSC_2326m

Fasaden mot Gåsgränd är något mera modest i sin framtoning, men inte desto mindre spännande.

DSC_2327m

Idag huserar Forum för levande historia i lokalerna.

Kommentarer

  1. Åh, vilket hus! Jag faller för smidet och de där pelarna, dekoren är fantastisk. Jag hittar à la grecque, voluter. kapitäl. Så stramt, så vackert! Jag är inte förvånad över att det är samma arkitekt som också ritat otroligt vackra Olidan. Tittat på andra byggnader som Josephson ritat. Den mannen visste vad han gjorde!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg