September

September_WPA_poster

Affisch för WPA Statewide Library Project 1940.

Månadens HSB 30 år: Stockholm, Blackeberg.

hsb-sep

I Blackeberg, en av de stora bostadsenheterna vid västra tunnelbanan, har AB Familjebostäder åren 1951-53 uppfört 1066 lägenheter i smalhus och höghus. Arkitekter C Laudon, P Persson och HSB:s Riksförbunds arkitektkontor / S W Engström, B Karlsson och M Rankka-Persson.

bomma-sep

I tröskningstiden

Som en jättehumla
i ett blåklockstält
hör du tröskan mumla
över klara fält.

Morgonen har imma
på sin rena hy.
Gula agnar glimma
mot en strimmig sky.

Och där dikesrenens
gröna räcka är
blåna björnbärsgrenens
oberörda bär.

Allt du ser är bara
fyllt av dagg och fred
nu när höstens klara
dagsljus strömmar ned.

Nu när tröskan sjunger
dagen lång i dur
har du ingen hunger,
hjärta - eller hur?

Gabriel Jönsson

Illustration Ann Margret Dahlquist-Ljungberg

get-sep

Månadens husdjur

64. NORSK Döleget. Denna ras, även kallad gudbrandsdalsgeten, är hornlös och har lång ragg. Färgen är mörk (blå) med vitt bälte. Fullvuxna hondjur väger 40-50 kg och mjölkavkastningen uppges till 400 kg med knappt 4 fett.

Läs mer om böckerna jag hämtat materialet ur

Kommentarer

  1. Ja oj, det här höll jag nästan på att glömma - att titta in hos dig. Månadsskifte igen. Tack för fint inlägg.
    Nog tycker jag det rusar på för fort. Sitter och blir lite ledsen för att sommaren är slut tills jag påminner mig om att min gamla pappa bestämde att även september är en sommarmånad. Så känns det lite bättre...
    Fast för all del, jag tycker inte illa om hösten heller. Önskar dig en fin september!

    SvaraRadera
  2. Tiden går och nu måste jag acceptera att det är höst. :( Å andra sidan kommer nästa sommar närmare och närmare för varje dag som går :D

    SvaraRadera
  3. Og jeg synes det er så skønt at efteråret og vinteren er på vej...Mira, kan du have et god september måned...og et godt efterår!

    SvaraRadera
  4. Gabrielle: Ja, månadsskifte igen. Det går så fort att jag blir mörkrädd. Men september kan vara en gyllene månad och sommaren kan komma igen...

    Kors och Tvärs: Jag säger som jag brukar: Höst är det inte förrän dygnsmedeltemeraturen understigit 10 grader fem dygn i följd! :)

    Aputsiaq: Detsamma till dig, kära bloggvän!

    SvaraRadera
  5. Den dikten, full av vacker höstkänsla, har jag inte läst förut. Tack för den! Inte heller kände jag till norsk döleget. Kul typ.

    Jag känner en get av svensk lantras och en med blandningen sv lantras och afrikansk dvärgget. Dom är fina dom också men bra mycket vanligare.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg