Vattensluttningen i Fonseranes

_DSC0255b

Ja, vad var det egentligen för märklig anordning som ruvade där uppe, högt ovanför slussarna i Fonseranes? Det såg mest ut som en jättelik skalbagge eller tusenfoting på hjul. Jag var bara tvungen att försöka komma lite närmare.

_DSC0259b

Åhå… En vattensluttning?! Vattenlutning?!

_DSC0260b

Jag förstod rätt snabbt att det bör ha varit någon sorts transportör av båtar vid sidan av slussarna, men den såg definitivt övergiven ut. Den vilade på en hel radda jättelika gummidäck på var sida om betongkanalen nedan och såg inte ut att ha blivit använd på många år.

_DSC0261b

Snudd på osannolikt förhistoriskt vidunder-lik och dessutom himmelsblå. Och det verkade hopplöst att ta sig närmare.

_DSC0262b

När jag försökte smyga runt slussvaktens hus kom där en monsieur fräsande och hävde ur sig något obegripligt som i alla fall var tillräckligt talande för att jag skulle begripa att där fick jag då inte vara. Äsch!

_DSC0265b

Jag fick nöja mig med att betrakta underverket på avstånd och hoppas på att jag kunde ta reda på mer när jag kom hem. Och detta är vad jag fick veta:

Den byggdes mellan 1980 och 1983 som den andra och sista, tja – vad ska man kalla den på svenska? Pente d’eau på franska, water slope på engelska – blir direktöversatt vattensluttning eller vattenlutning. Någon sorts fösanordning på hjul som rullar uppför berget och ner igen. Tanken var i alla fall att den skulle ersätta slussarna. Uppenbarligen kom något emellan, för nu står den bara där.

Lutningen är i vilket fall som helst 5 grader och lyfthöjden är 13 meter och den fungerar så här.

_DSC0266b

Den fick tekniska problem. Hydrauliken läckte olja på banan så de stora däcken slirade. Hur man nu än försökte, kom man aldrig tillrätta med problemen, och det jättestora experimentet övergavs helt 2001.

Den andra vattensluttningen… ? finns i Canal du Garonne vid Montech, och den ser inte mindre häpnadsväckande ut den…

map

Till min stora lycka hittade jag faktiskt ett YouTube-klipp där någon filmat en genomfart med den stora… slusken.

_DSC0270

Och över alltihopa svävar katedralen i Beziers. Bara sådär.

Kommentarer

  1. Vilka uppfinningar det finns! I ett TV-program såg jag en "vagn" som drog båtarna uppför en vanlig backe. Försöker minnas platsen...

    Har du sett Falkirk Wheel i Skottland? En mycket spektakulär båthiss som kan betittas på YouTube. Ögonfröjd för oss "mekanik- och tekniknördar". ;o)

    SvaraRadera
  2. Annica: Uppfinningsrikedomen har varit stor när det gäller mer eller mindre fiffiga saker av det här slaget. Falkirk wheel slösade jag bort ett par timmar på (vid datorn) för några år sedan. Den är makalös! Här kommer en länk till klippet för oss nördar! http://youtu.be/n61KUGDWz2A (Tur att vi finns!)

    SvaraRadera
  3. Med YouTube på dataskärmen kan man bli sittandes i timmar. Ta t.ex. Falkirk Wheel-videor, det finns ju hur många som helst. Och tänk allt annat intressant som vimlar omkring på nätet.
    Nördstämpeln bär jag stolt - åtminstone i detta sammanhang... ;o)

    SvaraRadera
  4. Det är något speciellt med stora projekt som invigs med dignitärer och blåsorkester, för att sedan gå åt pipan.

    Om man kikar på flygbilden från Montech ser det ut som att man slipper 8 slussar. Det är en rätt stor förbättring...

    En fungerande "slusk" finns i Charleloikanalen.

    SvaraRadera
  5. Annica: Nördstämpeln bär jag också med stolthet! Hr du fler skojiga klipp du kan tipsa om?

    Henrik: Västgötaklimax? Visst är tanken med tidsbesparingen god, men om det ändå inte funkar... Jag trodde att Montech fortfarande var i bruk. Och slusken i Charleroi är väl av lite annat slag. Där är det väl som ett stort kar som åker upp och ner med båtarna?!

    SvaraRadera
  6. Märklig.
    Som en korsning mellan ett lokomotiv och en kommandobrygga.

    SvaraRadera
  7. Skaffaren: En kommandobrygga med en massa gummihjul på. Undras om den är ett hopplock... Hop-plock inte hopp-lock...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg