Tinnsjö, Rjukan och Såheim kraftstation

_DSC0212ts

Vi har varit på tur i Norge. Matte, Husse, hund och husbil i det mest fantastiskt vackra land man kan tänka sig. Jag bara frågar mig lite försiktigt varför folk åker till Thailand när det finns så mycket fint så nära.

Ett av mina önskeresmål i Norge har länge varit Rjukan. Jag har skrivit om Rjukan förut och där försökt förklara varför jag så gärna ville se det igen. Och den här gången blev det alltså av, för första gången sedan jag var flicka.

Tinnsjö, den djupa, där färjan Hydro sjönk. Den lilla staden i botten på den djupa Vestfjorddalen, Gaustatoppen med sina 1883 meter över havet och från vars topp man sägs se 1/6 av Norges yta.

_DSC0217gt

Allt detta plus den spännande och hjältemodiga historien om Tungvannsaksjonen 1944, brann som en andlös liten låga i en storögd längtan att återse.

Dessutom ville jag visa Husse och kunde bara hoppas att han skulle tycka det var lika makalöst som jag tyckt.

_DSC0218s

På andra sidan älven Måna ligger Såheim Kraftverk, som stod klart 1914, och med tanke på att jag hade “Estetik och ingejörskonst, Den svenska vattenkraftens historia” av Lasse Brunnström med mig som reselektyr, kunde jag raskt se att även Norge följt samma utveckling i vattenkraftverksarkitektur som Sverige. 

_DSC0219rs

Märklig byggnad! Det märks att man ville berätta något med att använda just den här typen av arkitektur. Såheim ritades av Thorvald Astrup och Olaf Nordhagen.

_DSC0218rs

129434_hebf6442ca464742fc268_1024x1024

Gammalt vykort från Historiske Telemarksbilder.

_DSC0222se

Sam Eyde, som räknas som Rjukans grundare, stod på torget och blickade upp mot bergssidan.

_DSC0221rj

Men hur är det på vintern? Runt vintersolståndet? Orkar solen överhuvudtaget ner i dalen vars sidor är runt 1000 meter och däröver?

129431_h9435be57e401a33f82b4_1024x1024

Gammalt vykort från Historiske Telemarksbilder.

Vi stannade bara som hastigast inne i Rjukan, för jag hade ett annat mål som jag längtade om möjligt ännu mer efter att få se…

Kommentarer

  1. Vilken härlig tur ni haft, det framgår klart av dina fina bilder.
    Håller mig dig i din lilla undran... Själv skulle jag välja Norge före Thailand.
    Ha det fortsatt fint! /SA

    SvaraRadera
  2. sasfoto: Mhm. Jag längtar redan tillbaka. Det kommer inte att dröja 30 år innan jag kommer till Norge igen, det kan jag lova... Ha det fint själv!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg