Ture Ryberg – från klassiskt till modernt utan att darra på manschetten

_DSC1467tr

På S:t Göransgatan 126 på Kungsholmen i Stockholm sträcker sig ett 15 våningar högt hus upp i vädret, alldeles vid Stadshagens idrottsplats. Av olika anledningar kommer jag att besöka det här huset till och från ett bra tag framöver, men det var först igår, när jag väntade en liten stund med att gå in, som jag verkligen tittade på det ordentligt. Det är ju vackert!

_DSC1468tr

Jag passade på att ta några bilder och tänkte att det blir nog helt hopplöst att få reda på vem som ritat det. Jag skrev in adressen i Googles sökruta när jag kom hem och fick napp. Med en gång.

_DSC1470tr

Huset är ritat av arkitekten Ture Ryberg och byggdes 1953-55. Målningarna känns så friska så jag nästan undrar om de är nymålade eller nyligen uppfräschade.

Ture Ryberg föddes samma år som min morfar! 1881! Det kan man knappast tro när man ser det här huset.

Det första Ryberg ritade på egen hand var sju villor i Djursholm, i typiskt nordisk klassicism. Jag spetade runt en stund på hitta.se och kikade på villorna och jag tänker verkligen gå dit och se dem med egna ögon.

Förutom villor ritande han flera skolbyggnader, bland andra Ålstensskolan, Essingeskolan och Södra Ängby skola. Men det han ändå blivit mest känd för är Karolinska Institutets campus i Solna, där jag i mina vidare efterforskningar till min fasa läser att de i höstas rev huvudbyggnaden till förmån för en futuristisk mastodont till aula. Ibland vet dumheten uppenbarligen inga gränser…

Hur som helst så lyckades min lilla upptäckt av det här huset igår med följande efterforskning resultera i att jag fick upp ögonen för ytterligare en spännande arkitekt. Det ena ger det andra och så växer ämnet till stora och fantastiska proportioner.

Ryberg var verksam från 1916 ända fram till sin död 1961 och han utvecklades och tog till sig de nya strömningarna utan att för den skull tubba på kvalitet, skönhet och fantasi.

_DSC1469tr

Underbart!

Kommentarer

  1. Love it! Konst och teknik i ett.

    SvaraRadera
  2. Underbart, ser framemot fler hus i krokarna.

    SvaraRadera
  3. Så intressant!
    Hur då googlade. Skrev du in adressen och fick då fram vem som ritat huset?

    SvaraRadera
  4. Viola: :-)

    Randiga Tråden: Så fort jag stöter på något liknande så fångar jag det, jag lovar!

    Jessica: Ja, jag skrev in adressen och fick träffar där den förekom. Wikipedias sida om Ture Ryberg låg överst.

    SvaraRadera
  5. Ett fantastiskt hus! --- Ögonen "på skaft", ett brinnande intresse för omvärlden, en skickligt använd kamera och en internetuppkopplad dator, då blir livet en härlig upptäcktsfärd.

    SvaraRadera
  6. Anta S: Livet när det är som bäst! :)

    SvaraRadera
  7. Ja, det är verkligen finfint! Smakfullt samt lekfullt uppkäftigt. Mera sådant behövs...

    SvaraRadera
  8. Ryberg var född 1888

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg