Halliken Helges lilla Beda



Jag har alltid varit rysligt intresserad av fysik, även om min oförmåga att räkna gång på gång satt käppar i hjulet för mig.

Högstadiets fysiklektioner har väl tyvärr mest försvunnit i forntidens dimma, men en lektion har för alltid etsat sig fast i mitt minne.

Fysikmajjen var sjuk och vi skulle få en vikarie, som visade sig vara en krullhårig flaggstång från Chalmers. Ämnet för dagen var Periodiska systemet - ni vet - Mendelejevs snillrika system att ordna grundämnena efter atomvikt.

Lektionen blev livad. Han kunde berätta med en entusiasm och glädje som fick - i alla fall en brådmogen och lagom koko tonårstjej - att sitta som ett levande ljus.

-Vet ni hur vi chalmerister gör för att komma ihåg periodiska systemet? frågade han. -Nä! sa i alla fall vi som var intresserade. -Jo, vi har gjort verser, sa han, och rabblar vi bara dem så kan vi räkna ut i vilken ordning ämnena ligger.

Och så rabblade han...

Tyvärr minns jag bara två rader: Hallicken Helges lilla Beda bor centralt nära Olskrokens federala negerkvarter (väte, helium, litium, beryllium, bor, kol, kväve, syre, fluor, neon...) och Kalle callar, skulle Tilda vilja crama min feta co nio cusliga zekunder? (kalium, kalcium, skandium, titan, vanadium, krom, mangan, järn, kobolt, nickel, koppar, zink).

Eftersom det bara är dessa två rader jag minns, så har jag fått googla på resten. Jag fick inte så där förfärligt många träffar och ramsorna skilde sig en del sinsemellan, men andemeningen är densamma. Det verkar dessutom som om Olskrokens federala negerkvarter av hänsyn bytts ut mot Olssons fula neonskylt och liknande...

Period 1 och 2
Hallicken helges lilla Beda bor centralt nära Olskrokens federala negerkvarter.
(Alternativ: Heliga Helgas lilla Beda bor centralt nära Olskrokens fina neonljus)

Period 3
Nattens magi alltid sig plägar sänka clockan arton.

Period 4
Kalle Callar sculle Tilda vilja crama min feta co nio cusliga zekunder?
Galna germaner och asar ser britter krypa.

Övergångsmetaller i period 5
Ytterligare zättare nobbar moderna techniska rubriker.
Rhodesiska pedanter agerar på CD.

Period 6, element 57 - 71 (Lantanserien)
Lata cellister presenterar Nieds prominenta samling "Europa".
Gäddan Tobbe dyrkar honom, Ers Majestät, timtals i Ytterbys lund.

Period 6, element 72 - 80 (Övergångsmetaller)
Häftiga tattar'n Wilhelm retar oss irländare påtagligt automatiskt högt.

Period 6 med La som repr. för lantanoiderna:
Commissarie baltzar larsson haffade tafsaren Wolfram Renberg osnabbt.
Irriterat påtalade Australiensiska haggan till pöbeln: -Billig potatis att rensa.

Period 7, element 89 - 103 (Actinserien)
"Acta thummen Pascal!" utbrast Neptunus pussandes amerikanska cimmerskor bakom Californiens espresso-firma med norska lire.

Den här versionen hittade jag hos Naturvetenskapliga Föreningen vid Stockholms universitet. Inte bara chalmerister således...

Kommentarer

  1. Vilken kille att entusiasmera elever! Sånt här gillar jag. Mycket! Vad roligt att du hittade allt på nätet.

    SvaraRadera
  2. Kesu: Visst är det underbart. Hans lektion fick lärdomen att fastna på ett humoristiskt sätt. Säg de - aldrig så välutbildade - lärare som klarar det! Jag har inte mött särskilt många i alla fall...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg