Motorfabriken Pythagoras - kontoret



Från 1930-talet till 1960-talet fanns Motorfabriken Pythagoras kontor i de här lokalerna. Stig in och titta, här har tiden stått stilla.





Detaljerad ritning över 6-hästars båtmotorn Fram. En tändkulemotor



Ja - någon har varit på kassaskåpet med skärbrännare...




Ljuset här inne var som på en gammal oljemålning. Eller som från en film av Roy Andersson.











Direktörens rum. Han är bara ute en sväng...






Plommonstop, portfölj, överrock och paraply.







Linoleummattor, pärlspont, telefoner och lysknappar av bakelit, glasglober i taket och Remington skrivmaskiner... Fantastiskt att den här gamla kontorsmiljön har kunnat bevaras.

Kommentarer

  1. Stort tack, Mira, för två härliga inlägg om Pythagorasfabriken! Har aldrig hört talas om den tidigare. Och nu gör dina bilder och beskrivningar mig alldeles varm om hjärtat! Jag är också fascinerad av såna här gamla miljöer där människor verkat i andra tider. Och det får gärna vara slitet, väl använt, lite rostigt och kanske lite trasigt eller så och med spår från dom som var där förr.
    Och tändkulemotor! Visst, några båtar med sån motor hör jag varje sommar tuffa förbi i skärgården. Nog var dom fler när jag var liten. Men det är trevligt att dom fortfarande finns.

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt industriminne. Det är skönt att du är ute och dokumenterar så man får se lite nytt. Själv har jag ingen tid för utflykter just nu så jag tackar för upplevelsen :)

    SvaraRadera
  3. Även jag älskar gamla industri- och kontorsmiljöer. Och jag är på jakt efter en ritningshurts precis som den på bilden (nån som vill sälja sin till mig?).
    Häromkvällen lyssnade jag på min fantastiska CD med tändkulemotorer i fiskebåtar medan jag packade upp flyttkartonger - och blev lika förkrossande rörd som alltid.
    Tack för den här bekantskapen - vill gärna åka hit själv nu när jag vet att det finns.

    SvaraRadera
  4. Gabrielle: Jag har passerat skylten ett antal gånger när jag varit i Norrtälje och när jag var på Skansen för ett år sedan såg jag att de byggt upp sin Mekaniska verkstad med Pythagoras som förebild, och då insåg jag att jag måste hit.

    Tändkulemotorer... På Fryken om sommarnätterna och så alla fiskebåtarna i Bohuslän. Det ljudet! Visst var de fler förr, när det nästan var det enda som fanns, men det finns en stor skara entusiaster som bevarar och bevarar...

    Scribo: Tack detsamma! Hoppas att du snart har tid för dina fina och lärorika inlägg igen!

    Noras paraply: Jojo! :)
    Kolla på blocket, annars kanske kontorsmöbelutförsäljningar kan ha.

    Tändkuledunk från L Laurin? Harry?

    SvaraRadera
  5. Kollar Blocket varje dag. Och ja, L Laurin och Harry! och Asta! Och Ramskär! Ljuvligheters ljuvlighet.

    SvaraRadera
  6. Noras paraply: Jag ska hålla utkik! Kanske någon i läsekretsen???

    Tändkuledunk åker på när jag kommer hem!

    SvaraRadera
  7. Steffe: Kul att du tittar in! Mhm! Gillar man kugghjul, gamla muttrar, oljefilter och 40-talsmöblemang så är Pythagoras en guldgruva.

    SvaraRadera
  8. Ytterligare en positiv kick signerad Mira!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg