Osslund Into the wild



Jag åkte ut till Waldemarsudde idag för att äntligen få se utställningen av Helmer Osslund.

Jag har gillat Osslund länge för hans starka, men ändå lite dova, färger och tydliga språk. Det finns mycket stämning i hans tavlor. Stora skogar, blanka vattenytor som speglar himlen, ofta med solnedgångar. Det kan låta hötorg, men Osslund är alldeles för osentimental för det. Helhetsintrycket blir starkt och längtansfyllt.

Däremot var det lite för mycket folk på Waldemarsudde för min smak. Jag skyndade mej ut i parken efter en ganska snabb runda, efter att först ha hälsat på mina Osslundfavoriter och mina två andra favoriter som bor på Waldemarsudde; Prins Eugens Molnet och Det gamla slottet.


Dom verkade glada att se mej…



Jag som ofta har för vana att fläta ihop mina upplevelser kan inte låta bli att få ihop dagens Osslundupplevelse med gårdagskvällens film, Into the Wild.



Into the Wild är en film som bygger på den sanna historien om Christopher McCandless, en 23-årig kille som går ut college med toppbetyg. Men han är besatt av sökandet efter sanningen och hjärtligt trött på allt vad materialism, föräldrar och hycklare heter. Han skänker bort alla sina besparingar till välgörenhet och liftar till Alaska där han bosätter sig i en gammal buss (!) mitt i vildmarken.


Berättelsen om hans dagar i sin ”Magiska buss” flätas samman med berättelsen om hur han till slut hamnar i Alaska. På vägen möter han diverse mer eller mindre udda existenser som alla har något viktigt att säga till honom. Men i sin sanningsbesatthet vill han inte riktigt lyssna hela vägen fram. Into the Wild är regisserad av Sean Penn och baserad på Jon Krakauers bok om McCandless.

Hur jag får ihop Osslund med Into the wild… Fria vidder, milsvida skogar och inte en enda människa…

Chris kommer till slut fram till att riktig lycka, den kan nog bara upplevas och delas tillsammans med andra. Den erfarenheten blir dyrköpt…




Helmer Osslund, född 1866 i Tuna Medelpad, död 1938 i. Stockholm, var en svensk konstnär vars specialitet var norrländska landskap, ofta målade på smörpapper.

Som ung arbetade Osslund som dekoratör i konstindustrin. Började att studera vid Academie Colarossi i Paris våren 1894. Som ende svensk studerade han sedan för Paul Gauguin.

Osslund tillbringade flera månader på målarvandringar i de norrländska ödemarkerna. Vid dessa vandringar var smörpapper lättare och behändigare att ta med och hantera än vanlig målarduk. (Wikipedia)
Osslundutställningen pågår till den 8 februari 2009.

Kommentarer

Populära inlägg