Det kom en bok…

_DSC0111l

Det kom ett paket i brevlådan igår. Ett alldeles väldigt spännande paket som jag inte väntat mig, och när jag fått av det bruna omslagspapperet kom ytterligare ett omslagspapper fram, det allra som tunnaste rispapper med fina fisken på.

Fram ur rispapperet prasslade en bok; Lettres Enluminées av Margaret Morgan. Illuminerade bokstäver.

_DSC0121l

Och det kan man verkligen säga. Den finaste bokstavskonsten från flera århundraden; Keltisk, Romansk, Gotisk, Renässansisk och ett antal exempel från nutida bokstavskonst. Och noggranna beskrivningar på hur man kan göra själv.

_DSC0113l

Verktyg, färger och penslar.

_DSC0114l

Tillvägagångssätt.

_DSC0116l

Exempel.

_DSC0120l

Och även om jag själv kanske inte tänker börja pensla färg och lägga på bladguld, så kanske – med tanke på vad jag ägnat mig åt tidigare – tar jag fram nål och tråd igen…

Tack snälla, snälla Monet!

Dessa bilder måste bara klickas på!

Kommentarer

  1. Vilken läcker bok!
    Jag har alltid gillar vackra bokstäver och siffror.

    SvaraRadera
  2. En bok som väcker ett våldsamt ha-begär! :)

    SvaraRadera
  3. Ja, det är roligt med vackra böcker!

    SvaraRadera
  4. Nu såg jag att boken till och med fått ett blogginlägg! Så roligt att du tyckte om den, visste väl det!

    SvaraRadera
  5. Åh din blog är så underbar, inte minst för att jag i dig tycks ha hittat en själsfrände- jag älskar nämligen också Irmelin Sandman Lilius! Ja, hon är min verkliga idol. Jag läser och läser hennes böcker. Det är särskilt den andliga, mystiska dimension som finns hos henne som jag dras till. Och Bonadea är den litterära karaktär jag älskar mest i hela världslitteraturen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara och välkommen hit! Så roligt att du också har funnit Irmelin. De flesta man talar med idag vet knappt vem hon är och så är hon den största av de största. Jag vet inte hur många gånger jag läst hennes böcker och jag hittar ständigt nya saker. Och jag kan inte bestämma vem som är min favorit... Ellen, Bonadea, Anna-Lina Apelman, Ronjus, Klockarbacks Lill-Fia, Libite. Nej, det går inte. Alla hennes figurer bär på en del av henne själv, den älskade människan.

      Radera
  6. Å en sådan vacker bok! Jag älskar böcker som inspirerar, som ger gnistor till det egna.

    Anne/Hugskott och Infall

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg