Cumulus pileus – ett moln i mössa

_DSC0220lm

Häromdagen när vi varit och handlat och satt oss i bilen för att åka hem, fick jag se att alla molnen i öster hade fått mössa. Snabbt ut ur bilen igen med kameran i högsta hugg.

_DSC0222lm

Allra först trodde jag att det var linsmoln, lenticularis, men när jag googlade på sådana, såg jag att det var något som ändå inte riktigt stämde.

_DSC0223lm

Efter mycket sökande på nätet fick jag reda på att detta var pileusmoln, som kan formas över ett cumulus- eller cumulunimbusmoln (åskmoln).

_DSC0225lm

Detta sker när “modermolnet” växer hastigt uppåt och stöter på en horisontell luftström ovanför. Namnet pileus kommer av det latinska namnet för hätta eller huva.

_DSC0227lm

De snabbt uppåtväxande modermolnen brukar i de flesta fall utvecklas till riktiga åskmoln med blixt och dunder. Men den här dagen var pileusmolnen borta inom fem-tio minuter och cumulusmolnen hade blåst bort.

Men riktigt häftigt var det att se…

Kommentarer

  1. Vilka fina moln Mira! Kul att du fick så fina bilder på dem. Jag som gillar att ligga och titta på moln har aldrig sett något liknande.

    SvaraRadera
  2. Scribo: Jag kan heller inte påminna mig ha sett något liknande. Men molnen här i Bohuslän har en förmåga att få till det.

    SvaraRadera
  3. Jo, nog kan det vara märkliga moln, men något liknande det här har jag aldrig sett. Tacksam att det inte blev någon åska...

    SvaraRadera
  4. Som moln-älskare uppskattar jag att få se en "ny" modell. Denna tror jag inte jag sett förr. Mycket fina bilder!

    SvaraRadera
  5. Ninna: Åska är väl kul... x(

    Annica: Tack! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg